webForumDet fria alternativet

Kortkommandon med Windowstangenten

Windows

8 svar · 281 visningar · startad av Rocket

Medlem sedan feb. 2000372 inlägg
Frågan#1

Kan man skapa egna kortkommandon med windowstangenten. Det finns ju redan så att utforskaren öppnas med windowstangenten + E. Skulle görna vilja ha Word på windowstangenten + W osv. Något vill man ju kunna använda den knappen till.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag testade att ge Word kortkommandot "Win+W" under egenskaper på genvägen men den ändrade den automagiskt till CTRL+ALT+W.
Annars brukar jag använda Win+M som visar skrivbordet. Men det kände du säkert redan till. :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Win+M är minimera allt. Win+D är visa skrivbordet.

Jo Win+M känner jag till. Det är just funktionen att kunna öppna vilket program jag vill som är intressant.

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag tror inte du kan bilnda windows tangenten till något som default i windows, men det finns nog många program som gör att du kan åstadkomma det som du vill göra. Sök på google :)
Jag har själv en plugin till WinAmp som lysnar efter windows tangent+en annan tangent.

/Viktor

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Erik: jag är för trött för att komma på skillnaden mellan Win+D och Win+M. När jag testar så ger de likvärdiga resultat. Snälla förklara. :OO :)

r) Tack Rocket för den lektionen. Har för mig att jag gjort det förut, med Win+M. Men jaja, det är väl ännu ett tecken på att jag egentligen borde ha gått och lagt mig efter Björnes Magasin. :)

Win+M Minimerar alla fönster.
Win+D Visar skrivbordet, så om du trycker Win+D en gång till så kommer alla fönstren tillbaka som dem var innan.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Win+M minimerar alla fönster. Shift+Win+M återställer dom också som dom var. ;)

Ja Shift ja. Här snackar vi om windowstangenten :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)