webForumDet fria alternativet

Uppdatera klienter automatiskt

19 svar · 429 visningar · startad av cmk

cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg

Företaget XYZ har ett antal klienter i sitt Windows 2000 nätverk. Finns det någon smidig lösning för att automatiskt trycka ut alla uppdateringar till klienterna? Vi vill alltså inte behöva gå runt alla klienterna och det skulle vara trevligt om man kunde schemalägga det till tex över en helg.

Någon som har några förslag? :)

/ Martin

Software Update Services (SUS) verkar vara vad jag letade efter :)

Software Update Services (SUS) are designed to simplify the process of keeping IT administrators up to date with the latest critical updates. They enable administrators to quickly and reliably deploy updates to their Windows 2000-based desktops and servers. Basically they synchronise with the Windows update site to deliver updates either automatically, or manually by the administrator. Once the updates are downloaded, the administrator can test them and decide which ones to install.SUS consists of two downloadable components:<> • Microsoft Software Update Services. This is the server component installed on a computer running Windows 2000 Server inside the corporate firewall. It synchronises with Microsoft´s Windows Update site to provide all critical updates for Windows 2000 and Windows XP. The synchronisation can be automatic or completed manually by the administrator. When the updates are downloaded, the administrator can run a local test to see that the updates run smoothly in their environment before deciding which updates to approve for installation throughout your organisation.

Källa: http://www.zdnet.com.au/reviews/software/business/story/0,2000023555,20270649-3,00.htm

Andra förslag är ju självklart också välkommet :)

/ Martin

Det var nog ändå inte riktigt vad jag letade efter.... :r

SUS ger klienterna en lokal nerladdningskälla för uppdateringar men klienterna behöver fortfarande klicka på några knappar för att det ska hända något...

Det jag är ute efter är alltså en lösning där man trycker ut uppdateringar till Windows 2000 (AD-nät) utan att klienterna behöver tänka på det!

Hur löser ni det i lite större nätverk? :q

/ Martin

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

SMS funkar :-)

stoffe-2k skrev:

Lite dyrt ändå va? Vad innebär "CAL"?

http://www.microsoft.com/smserver/howtobuy/default.asp

/ Martin

lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg

Skriver om mitt svar eftersom jag inte läste tillräckligt noga.

CAL = Client Access License

Med CAL menas att du måste ha en klientlicens för varje användare. Det räcker alltså inte med en licens för SMS.

Detsamma gäller om du har användare som ansluter till en NT eller 2000 server, då är det en särskild CAL för detta. Har du exchange, ja då måste du ha en även här osv.

Visst är det kul med microsofts alla olika licenstyper :)

cmk skrev:

Hur löser ni det i lite större nätverk?

cmk skrev:

stoffe-2k skrev:

/ Martin

Det är så man löser det, om man inte gör sin egna lösning... oftast så har ju störe företag som behöver sådana funktioner redan "Enterprice superduper avtal" så de typ använder alla MS mjukvararor fritt mot en årlig kostnad typ som jag förstått det :OO

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

det går att tryck ut program och updateringar med hjälp av Policys i Active Directory.
Jag kan tyvärr inte bistå med hjälp ang detta, då jag bara har testat på enskilda klienter nån gång.

stoffe-2k skrev:

cmk skrev:

Hur löser ni det i lite större nätverk?

cmk skrev:

stoffe-2k skrev:

/ Martin

Det är så man löser det, om man inte gör sin egna lösning... oftast så har ju störe företag som behöver sådana funktioner redan "Enterprice superduper avtal" så de typ använder alla MS mjukvararor fritt mot en årlig kostnad typ som jag förstått det :OO

*bah* :l :( x(

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det är inte helt omöjligt att lösa utan SMS. Beroende på vad det är man önskar trycka ut, det kan gå med kix-skript.

Rikard skrev:

Det är inte helt omöjligt att lösa utan SMS. Beroende på vad det är man önskar trycka ut, det kan gå med kix-skript.

Uppdateringar till Windows 2000 Pro tex servicepacks & säkerhetsfixar. Kan du ge ett exempel på hur man skulle kunna göra det?

Nu har jag tittat lite på KIXscript. Så som jag har uppfattat det så brukar man köra KIXscript som loginscript, alltså när användaren loggar in. Jag tror inte att de flersta användare vill sitta och vänta på att uppdateringar skall installeras på datorn.

Den smidigaste lösningen hade varit om man över en helg kunde låta alla klienter stå påslagna (och utloggade??) och sedan på något sätt trycka ut uppdateringarna till alla klienter. Användarna skall alltså inte märka av det på annat sätt än att de får höra att deras datorer inte skall stängas av över helgen...

Att använda den inbyggda uppdateringsfunktionen är inte heller så intressant eftersom om man ställer den till att automatiskt installera alla uppdateringar så startar den ju om automatiskt x(

Lösningen ska helst inte vara orimligt dyr... ;)

Jag behöver tips!! :)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lägg in en rad med ett AT-kommando i loginskriptet.
Låt AT-kommandot köra en fil som ligger på en nätverksenhet.
När du vill att en uppdatering ska köras lägger du helt enkel dit uppdateringen - med samma namn då som du har hänvisat till i AT-kommandot.
Det borde kunna fungera. :q

Lösningen ska helst inte vara orimligt dyr

hur många datorer är det du snackar om igentligen?

kanske smidigare med en applikation server/area, och du springer runt och gör installationerna från dom....

stoffe-2k skrev:

Lösningen ska helst inte vara orimligt dyr

hur många datorer är det du snackar om igentligen?

kanske smidigare med en applikation server/area, och du springer runt och gör installationerna från dom....

Vet inte något exakt antal men runt 200 - 300 geografiskt utspridda över flera orter.

isf är det inte dyrt med SMS från MS.

ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg

snajgel skrev:

det går att tryck ut program och updateringar med hjälp av Policys i Active Directory.
Jag kan tyvärr inte bistå med hjälp ang detta, då jag bara har testat på enskilda klienter nån gång.

Har du provat detta? Om det är ett program eller dyl. så kan det funka. Du kan om du inte har msi-filer skapa egna zap-filer.

HOWTO - Software installation
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/datacenter/softwareinstallationhowto.asp

HOWTO - Zap config...
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/datacenter/ade_types.asp

Hoppas du löser det...

Hälsningar
Johnny

actuMedlem sedan mars 20037 inlägg

http://www.on.com/

AndréasÖMedlem sedan maj 200246 inlägg

Gör som stoffe föreslog.. men för att slippa springa runt mellan orterna så kör du VNC som en service på alla burkarna... Men det blir ju jäkla jobbigt att ändra på 2-300 burkar... men det blir ju billigare iaf.. VNC är gratis :)

Dessutom så får du en ny möjlighet att hjälpa datorhandikappade personer på ett smidigare sätt...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)