webForumDet fria alternativet

startdiskett med cd-drivrutiner?

12 svar · 553 visningar · startad av hydra

hydraMedlem sedan dec. 200148 inlägg

har formaterat precis, och har en helt tom disk.... men när jag kör startdisketten som jag skapat kommer jag inte åt min cd-enhet som windows ligger på. hur skall jag göra? tacksam om svar kan ges i kväll!

mvh:
Jonas

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

prova sök funktionen på forumet, så hittar du hur du ska göra.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Operativsystem?

tycker det är tråkigt att man så många gånger får "sök själv i gamla trådar och försök att finna ditt svar".... men, visst en del folk tycker väl att man skall sköta det på det sättet.

på de andra datorer jag använder hemma kör jag XP, så jag kan inte göra någon hederlig 98-startdiskett som jag kommer ihåg fungerade jättebra. Allt jag behöver är alltså en startdiskett med drivrutiner för cd-rom så att jag kan komma åt min windowsskiva och installera därifrån. Om det kan lösas med att lägga till systemfiler på disketten så vore det ju enklast, men även om man kan skriva och ändra lite i config.sys & autoexec.bat om det skall behövas. saken är alltså den att när jag bootar om med min startdiskett kan jag inte komma åt min cdläsare som normalt har enhetsbeteckning D:\. hoppas denna förklaring var lite tydligare, och att någon kan förklara lite precist hur jag skall göra.

mvh:
Jonas

och OS:t som skall installeras på den nya datorn är win2000....

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

prova att ladda ner en disk ifrån https://www.bootdisk.com .

Hittar du ngt annat på d: sen du har startat med startdisken? Är det en startdisk från win98 lägger den till en ramdisk som får betäckningen D: så din cdläsare knuffas fram och blir e:

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ställ om så att du bootar från cd:n och installera på rätt sätt så slipper du krånglet med gamla startdisketter.

HammerfallMedlem sedan feb. 20031 inlägg

Har du en skarp version av Windows XP kan du boota från cd rom enheten, behöver således ingen start diskett...

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

samma om du har en skarp version av windows 98, windows me och windows 2000...

Hammerfall skrev:

Har du en skarp version av Windows XP kan du boota från cd rom enheten, behöver således ingen start diskett...

Skarp ???

renegadeMedlem sedan dec. 200196 inlägg

Icke crackad kopia då¨...
För er som inte fattar vad jag menar...

Jodå, jag förstod vad du menar.

worldtechMedlem sedan feb. 2003136 inlägg

Ta en startdisket med CD stöd, WinMe vet jag har det.

Hoppas det kan vara till hjälp.
///Daniel Eriksson

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)