lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Hej,
Är det mycket meck att migrera från en NT4 miljö till en Win2000 server miljö?
Vi har idag 4 äldre NT4 servrar som ska bli 2 Win2000 Servrar. Tjänsterna som används är DHCP, WINS samt en PDC och en BDC. Allt som sker på en server (vad gäller användare) slår igenom på alla servrar.
Vi har även en exchange 5.5 server för mail som tyvärr måste stå kvar ett tag innan flytt till linux mailserver (man har ju bara 2 händer, eller?). Även denna kör NT4 Server, och måste så göra även efter migreringen. Hur funkar en sådan blandad miljö?
Har c:a 50 användare totalt och någonting säger mig att det kommer att bli smidigast att lägga upp alla användare på nytt i AD på win2000 servern :)=
Dessutom kör vi en blandad klient miljö (mac/pc).
Tips och råd för att undvika fallgropar mottages gärna !
Tack på förhand
/ Martin
lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Tilläggas bör att vi redan har en 2000 server stående på ett annat kontor via ett VPN. Dock har jag inte satt upp denna själv, därav frågorna :). Denna står på en egen domän med en trust.
/ Martin
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hyr in en konsult för att göra förstudien åt er. Det blir billigast i längden.
lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg Har redan en konsult som jag ska träffa i nästa vecka, men jag vill ändå ha lite tips och ideér från er som redan migrerat :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Börja med att installera en ny Win2k-server.
Sätt upp trust mellan AD- och NT4-miljön.
Kopiera alla användare.
Installera om klienterna - de som ska installeras om.
Låt den gamla NT4-miljön leva till dess du har haft tid att under ordnade former flytta över funktionen till den nya miljön.
Vill du ha mer detaljerad hjälp så får du nog be om det specifikt - i alla fall vad gäller från mig. Det är lite jobbigt att ge sig in på alla detaljer när frågan är så generellt ställd. :)