webForumDet fria alternativet

Delning av hårddisk!

8 svar · 326 visningar · startad av worldtech

worldtechMedlem sedan feb. 2003136 inlägg

Hur delar man en hårddisk?
Ex. Om man har en 60gB HD, delar man den som man får 10gB, 10gB, 40gB. Någon som vet? Jag har gjort så på min gammla dator fast nu vill jag göra det på min nya. Det var ett tag sen som jag har glömt det.

///Daniel Eriksson :OO

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad skall du installera för operativsystem?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Nyfiken som jag är undrar jag varför du ska dela den alls?
Flera OP?

Jag har win2000 på datorn men sen vill jag ha som jag har spel på en och sen dokument på en och windows och program på en.
Måste man installera om Windows? Jag har för mig att jag inte gjorde det förra gången.

Om du inte skalla installera om systemet så får du använda någon typ av 3pp för att dela den men det brukar ofta krångla har vi sett här.
Om du gör det vid installationen av windows så skapar du bara en del på 10 GB som du lägger systemet på och sedan gör du resten med hjälp av diskhanteraren i windows.

Hur gör man det när man installerar om?

I installationsprogrammet till windows kommer du till ett ställe där du skall välja var du vill ha installationen. Där börjar du med att ta bort det som finns på disken, sedan skapar du en ny partition och väljer att du vill ha installationen på den.
Du ser säkert hur du skall göra när du kommer dit.

Jag flyttar tråden från PC-forumet till Windows-forumet förresten, den passar bättre där.

Tack!

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Var medveten om det strul du får sen när dina partioner inte räcker till.
Iofs kanske det är enklare att rensa en del med olika partioner, men som någon sagt tidigare, smaken är som baken. :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)