webForumDet fria alternativet

ADvantage

6 svar · 244 visningar · startad av cmk

cmkMedlem sedan mars 2001325 inlägg

Är det någon som har erfarenhet av programmet ADvantage från Javelina? Det är ett program som används för att administrera Active Directory. Förslag på andra liknande program?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vad är syftet?

Vi vill kunna skapa flera användarkonton på en gång.

Exempel
Företaget XYZ AB har ett stort AD nät dit alla kontor är anslutna mot. E-Mail hanteras av Exchange. Eftersom företaget går bra så ska det öppnas ett nytt kontor med säg 50 användare som skall ha inloggningskonton & e-mail. För att underlätta för administratörerna ska man inte behöva skriva in för mycket utan enbart data som är användarspecifikt tex. för- och efternamn. Adress till företaget, inloggningsscript m.m kommer ju alla användare ha samma så det räcker att skriva in en gång. E-mail bör också kunna skapas automatiskt eftersom man har användarens för och efternamn (fornamn.efternamn@XYZ.se).

Red: Stavfel...

/ Martin

Det går ju antingen att skripta, själv, eller om du absolut vill köpa ett verktyg så skulle jag titta lite på produkter från FastLane/Quest och NetIQ. :)

Rikard skrev:

Det går ju antingen att skripta, själv, eller om du absolut vill köpa ett verktyg så skulle jag titta lite på produkter från FastLane/Quest och NetIQ. :)

Har du några adresser? :)

Tillägg: Funktioner för att ta fram rapporter ur AD-databasen tex. vilka användare som inte loggat in det senaste halvåret m.m. Gärna med funktioner för diagram m.m.

Du kan väl Excel? ;)

Jag har inte själv använt ovanstående produkter men hörsägen, från ett antal gamla konsultkollegor jag har stort förtroende för, använder särskilt vid konsolideringar av NT-domäner till Win2k-AD.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)