Är det någon som har erfarenhet av programmet ADvantage från Javelina? Det är ett program som används för att administrera Active Directory. Förslag på andra liknande program?
ADvantage
6 svar · 244 visningar · startad av cmk
Vad är syftet?
Vi vill kunna skapa flera användarkonton på en gång.
Exempel
Företaget XYZ AB har ett stort AD nät dit alla kontor är anslutna mot. E-Mail hanteras av Exchange. Eftersom företaget går bra så ska det öppnas ett nytt kontor med säg 50 användare som skall ha inloggningskonton & e-mail. För att underlätta för administratörerna ska man inte behöva skriva in för mycket utan enbart data som är användarspecifikt tex. för- och efternamn. Adress till företaget, inloggningsscript m.m kommer ju alla användare ha samma så det räcker att skriva in en gång. E-mail bör också kunna skapas automatiskt eftersom man har användarens för och efternamn (fornamn.efternamn@XYZ.se).
Red: Stavfel...
/ Martin
Det går ju antingen att skripta, själv, eller om du absolut vill köpa ett verktyg så skulle jag titta lite på produkter från FastLane/Quest och NetIQ. :)
Rikard skrev:
Det går ju antingen att skripta, själv, eller om du absolut vill köpa ett verktyg så skulle jag titta lite på produkter från FastLane/Quest och NetIQ. :)
Har du några adresser? :)
Tillägg: Funktioner för att ta fram rapporter ur AD-databasen tex. vilka användare som inte loggat in det senaste halvåret m.m. Gärna med funktioner för diagram m.m.
Du kan väl Excel? ;)
Jag har inte själv använt ovanstående produkter men hörsägen, från ett antal gamla konsultkollegor jag har stort förtroende för, använder särskilt vid konsolideringar av NT-domäner till Win2k-AD.