Jag blir totalt skogstokig på Windows XP ibland.
Jag saknar den där enkla grejen, i med startdiskett för WIN ME åsså skriv in Format C: å sen ett par minuter senare så har man det fräscht.
Aja, nu är det iaf så att jag vill ha svar på en fråga, inte debatt om det ovan.
Jag har partitionerat min hårddisk, och har nu C: och D: .
Windows XP ligger på D:, och på C: finns just nu WIndows ME, plus massa annat. Nu vill jag från Windows XP formatera om C:, hur gör jag??? Har lite bråttom tyvärr, hoppas nån har ett svar snabbt.
Formatera en partition i Win XP!
9 svar · 394 visningar · startad av [AMD]Zmaster
Flyttas från PC
Jasså...frågade Aleborg om ja skulle posta den här å han sa "typ". Tog det som ett ja, dumma aleborg §e
Nåja, nån som har svar ?
Du har troligtvis ett antal filer direkt i C: som du behöver ha kvar för att kunna starta WinXP. Minns inte på rak arm hur det brukar se ut men iaf filen Boot.ini måste finnas där.
Om du bara vill formatera en disk från WinXP så är det bara att högerklicka på den och välja Formatera, dock kommer du inte att kunna starta WinXP efter det om du inte lägger in de filerna igen.
Varför skulle jag inte kunna starta WinXP efter det?? WinXP är ju installerat i D:
Ja men du har en boot-fil som ligger på C: som talar om att WinXP ligger på D:
Aaaj...oj då, läste aldrig ditt svar, å nu har jag formaterat om snart...
Nu blev det klart, men självklart:
-"Formateringen kunde inte slutföras", eller något liknande...
Finns det inget program som kan göra det+
gör så här starta partition magic med datorn bootad från cd eller diskett och splittra C: i två delar en på ca. 10-20 mb som du kallar c: och resten på en annan enhet t.ex. E: (innan du gör detta tömmer du c: på allt utom filerna i roten alltså de direkt under c:\
på C: ligger nämnligen MBR och vissa filer som behövs för att hitta din installation av XP ... efter delningen formaterar du E: (eller vilken bokstav det nu blir) det är alltid bra att ha en liten C-partion på disken eftersom den är svår att formatera den och det behövs inte då den är 20 mb och inte används mer än till uppstart ...
formatera E: kan du göra under XP genom att gå in i
kör MMC och sedan öppna diskmgnt under windows\system32 ett alternativ som är mindre omständigt är att bara städa c-disken genom att tömma allt utom rotkatalogen och inkonsekvenskontrollera den rensa papperskorg och ev. löra nån defragmentering ... kräver varken om partitionering eller omstart ...
det går naturligtvis att formater C och börja installera om XP (går att formatera i installprogget ...)
Tror inte XP tillåter att du skriver över startsektorn åtminstonde inte om du har alternativet skydda/dölj systemfiler i kryssat under utforskarens vertyg/ mappar / alternativ
om datorn vägrar boota gör följande ...
starta med cd:n börja installera XP på t.ex. C: och du får tillbaka startsektorn och alla kända installationer av windows under startalternativen då tycker du (snabbt som attan vid första omstarten) på din gamla installation den undre av de två och går in i XP igen där tar du bort installationsmappen under C:
sen trycker du kör cmd
i kommandoprompten trycker du
c:
cd\
attrib boot.ini -a -r -s -h
trycker kör c:
där ser du nu boot.ini öppna den [i anteckningar] och ändra default till den raden du startade med (de ligger i samma ordning) alternativt tar du helt enkelt bort den översta raden det är bättre då du inte ser den felaktiga installationen då ...
sen går du tillbaka till kommandoprompten och trycker
attrib boot.ini +r +s +h +a
klart!