webForumDet fria alternativet

Ta bort skrivskydd

24 svar · 802 visningar · startad av Php

PhpMedlem sedan sep. 2001224 inlägg

Hej jag fått lite problem med mina mappar det är så att alla automatiskt är skrivskydadde, det går inte att ta bort skrivskyddet. Jag använder windows xp. Jag sökte lite här på forumet och hitta två trådar om detta, men det hjälpte inte.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Flyttas från PC

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Har haft samma fel. Vet inte om du sökte dig fram till "min" tråd. Här har du länken i alla fall. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=62272

Hoppas det löser sig.

PhpMedlem sedan sep. 2001224 inlägg

Jo, den tråden har jag sett men den hjälpte mig tyvär inte.

wmasterMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

Hmm jag har också ett liknande problem. Jag kommer inte åt vissa mappar från min andra dator. Dessa mappar är skrivskyddad. Men ajg får inte bort skridskyddet. Jag går in på egenskaper och klickar bort det och väljer alla undermappar också men efter att jag har klickat OK och kollar igen så finnns skrivskyddet fortfarande kvar.

Hjälp någon som vet?!

Skrivskyddet har ingen påverkan för åtkomsten. Kolla säkerhetsinställningarna istället för att se vilka konton som har rättigheter i mappen som det gäller.

Säker? För att det är bara dessa skrivskyddade mappar som åtkomsten nekas. På den gamla datorn (win2k) har jag bara ett admin konto och på den nya datorn (winxp) är jag administrator. Dåda diskarna är fullständigt sharade. Men det är bara dessa skrivskyddad mappar som åtkommsten nekas. :x

Det råkar inte vara så att just de mapparna innehåller någon typ av backup från en annan installation? T ex. från före en ominstallation eller kanske till och med en annan dator?
Har du kollat om kontonamnet som du använder i datorn med win2k har fulla rättigheter i de mapparna som finns i datorn med winxp?

Njea det tror jag inte. Exempelvis är C:\Program en sådan mapp. Även models-mappen i cs är så. Jag vill få bort denna nekade åtkomst så att jag kan köra en dedicated server från gamla datorn. Men jag ska kolla upp rättigheterna på gamla datorn.

Vad jag kunde hitta så har jag fulla rättigheter. Några förslag på var man kan titta på fler inställningar gällande rättigheter och behörighet i i win2k? :OO

Fler än vad? Var har du tittat?

Jag har mest hittat lite inställningar under användare och lösenord men där verkar allt stå rätt till...

Om du tittar under Egenskaper på mappen så hittar du en flik som heter Säkerhet. Titta där om du har ett konto med samma namn som din andra dator och om det kontot har fulla rättigheter i mappen.

Ok! Jag ska göra det. Men just nu sitter jag vid gamla datorn och den nyare är upptagen atm. Imorgon ska jag kolla upp det där. Jag postar väl vad jag fick fram. Men nu är det ju fredag! :bire

Hmm! Jag har ingen lfik där jag kan ändra behörighet osv. Konstigt det här! :q

Den fliken visas inte om du inte tar bort "Förenklad fildelning" under Verktygsmenyn - Mappalternativ och fliken Visning.

Den fliken visas inte om du inte tar bort "Förenklad fildelning" under Verktygsmenyn - Mappalternativ och fliken Visning.

Jag hittar inte "Förenklad fildelning" :o

I Utforskaren går du till Verktyg - Mappalternativ och klickar på fliken Visning. Där bör du se den överst.

Näe...där står det bara mappvyer att man kan vissa det aktuella mappläget för alla mappar. Åsså finns det avancerade inställningar där man kan välja om man ska dölja filtillägg och visa dolda filer m.m.
Kan inte hitta något om "Förenklad fildelning"

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)