webForumDet fria alternativet

Hur installera DOS 6.22 ?

15 svar · 828 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Ursäkta ämnet men jag vet fraktiskt inte :/ Jag är inte för bra på allt som kom innan Windows 95 och behöver hjälp. Jag har tre disketter med DOS 6.22 men vet inte hur jag ska installera. Jag testar att starta med första disketten i men den verkar inte vara bootbar. Jag testar då med en startdiskett så att jag kommer till a: och där byter jag till första disketten för DOS igen och skriver install. Då står det att jag ska stoppa in diskett nummer ett vilket jag alltså redan gjort och starta om datorn genom att trycka ctrl+alt+del för att starta installationsprogrammet. Men detta går inte får då står det bara att en invalid diskett är insatt och att den måste tas ut, alltså inte bootbar. Kan man få disketten att bli bootbar på något sätt eller hur gör man. Vet inte om det gör någon skillnad om man gör så install.exe startar automatiskt för då kommer väl det där meddelandet upp igen.

Jag vill installera DOS så att jag kan installera Windows 3.11 för att leka lite ;)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Funkar det inte att kopiera innehållet på diskett 1 till en minimal bootbar diskett, och köra från den?

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Har du disketten som första bootenhet i BIOS?

En annan grej. Om du inte kör originaldisketterna (aja-baja ;) ) så behöver de eventuellt "etiketteras".

Sätt i disketterna i tur och ordning och skriv vid prompten:

LABEL a: DISK X (sex blank och sen X=diskettnumret)

RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg

Länge sen DOS tiden nu men om jag kommer ihåg rätt så måste du rensa hårddisken på all info innan du installerar DOS, annars borde du få felmeddelande att du har en nyare DOS ver installerad. Hmm vad har du för filsystem ? tror inte att DOS 6.22 klara av FAT 32

Jag har rensat disken med fdisk, alltså, jag har tagit bort alla partioner. Sedan har jag skapat en ny primär dospartion som jag har satt aktiv och formaterat med format C: Allt med startdiskett för Windows 98. Sedan har jag nu lyckats installera Windows 3.11 för Workgroups men när installationen är klar och jag startat om datorn så finns ingen dospromt att skriva något vid så jag kommer inte in i windows naturligtvis. Antar att jag behöver installera dos. Trodde först att DOS fanns med som botten i windowsinstallationen eftersom det gick att installera utan att installera DOS först men så verkar det inte vara. DOS-versionen har jag kopierat av en kompis, men Win 3.11 har jag lånat så det är original.

Men jag kan fortfarande inte installera DOS 6.22. Kunde inte göra det när datorn var tom och hade en ny tom partion och kan inte göra det nu när Windows 3.11 är installerat. Jag kom att tänka på att format c: med Win98 startdiskett kanske formaterar med fat32. Det kanske inte funkar då? Kan jag fixa om detta så det blir fat16 istället?

Nej då, efter att ha kollat med partition magic så är filsystemet FAT så det ska inte vara något fel där.

När jag startar med antingen windows 95 eller 98 startdiskett och går in i C:/windows och skriver win vid prompten så står det att jag startat datorn med en dos-version som inte fungerar med Windows 3.11 Vad innebär detta, kan någon förklara?

Jag har också testat att ettikettera disketterna som beskrevs och så har jag diskettenhetem som första bootenhet men det funkar inte.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

För att byta från FAT31 till FAT så måste du använda fdisk och ta bort partitonen och sedan lägga på den igen, men svara nej när fdisk frågar om support för stora diskar.

Sedan kommer jag inte ihåg från vilken dos version som klarar större partitioner än 32MB.

/red: inaktuell

RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg

Jag tror fortfarande att du måste börja med helt tom disk och kör du startdisketten från Win 95/98 så lägger den nog några filer som störsänder för dig. Radera allt kontrollera att du inte har några gömda filer kvar, du borde kunna använda attrib som jag har för mig ligger på disk nr 1. Därefter när datorn är toktom köra installationsprogramet för DOS.

Men jag måste ha en partion väl? Hur fixar jag den utan att starta fdisk från Win98 startdisketten? Och vad är attrib och hur funkar det?

1. Boota från Win98 startdisketten.
2. Skapa en primär FAT16-partition i fdisk (välj ej stöd för stora diskar).
3. Formatera.
4. Se till att disketterna är lablade DISK______1 osv (stora bokstäver exakt 6 blankslag INTE underscore)
5. Nu kommer kruxet. Det är möjligt (är osäker) att setupen kräver att du bootar från rätt DOS-version (6.22)
isåf MÅSTE du skapa en boot-diskett från ett 6.22-system (sys A:).

(Att helt enkelt leta upp och ladda ner en boot-image på nätet är olagligt och det avråder jag bestämt ifrån.)

Lycka till!

Det är därför han klagar hela tiden på att det är fel dosversion jag startar datorn med då? När jag väl har skapat en partion så bootar jag från den boot-disketten du nämnde och sedan startar installationsprogrammet från disk 1. Kan ju bli jobbigt att hitta någon som har 6.22 som kan göra en sådan diskett förståss.

Kan ju bli jobbigt att hitta någon som har 6.22 som kan göra en sådan diskett förståss.

Så subtil var väl inte vinken?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

§3

Du får leta hur mycket du vill efter en DOS 6.22 diskett, men wF är ingen kontaktförmedling för licensierad programvara, så förvänta dig inga svar här.

Förresten.. -> om du har de tre disketterna som krävs för installation av DOS 6.22 så har jag starkt för mig att du har alla verktyg som behövs på dessa. Varken mer eller mindre. Börja med att boota från diskett 1. Är den inte bootbar är den säkerligen inte original.

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Du gjorde förmodligen fel när du kopierade disketterna. Om du bara drar över filerna blir inte disketten bootbar. Du kan testa med att från en win98-maskin skriva "sys a:" utan apostrofer och med diskett 1 i. Då kopieras startfilerna till disketten och den blir samtidigt bootbar. Jag garanterar inte att det funkar med 98:ans startfiler men du kan ju testa.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)