webForumDet fria alternativet

Windows misstolkar hårddisken

10 svar · 325 visningar · startad av Icebreaker

IcebreakerMedlem sedan juni 2000516 inlägg

Hej!

Jag fick för en halvtimme sedan ett ganska irriterande problem.
Windows (Windows XP Pro.) fattar inte hur mycket ledigt utrymme jag har på hårddisken :(
Jag hade från början 690 mb ledigt på en av mina partitioner, jag tog bort ca 3 GB filer genom att klicka SHIFT+DELETE, alltså så filerna försvinner direkt utan att gå till papperskorgen.
Men efter tagit bort filerna står det att det fortfarande bara finns 690 mb ledigt!
Jag testade då att kopiera dit filer på ca 1 GB men då kom texten fram som sa att det inte fanns tillräckligt med ledig plats... :(

Jag vet inte, detta problem kanske löser sig av sig själv.. men jag har testat starta om datorn utan resultat...

Om nån har ett tips får ni gärna skriva det här.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

hehe
misstolkar hårddisken :)
klockrent =)

mmm :)

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

En defragmentering kanske löser det?
Annars är det väl bara leta i partitionen efter stora filer för att se vad som verkligen tar upp allt utrymme.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Norton utilities på datorn?

HoxMedlem sedan feb. 20037 inlägg

Mitt tips är att först köra en defrag (som redan föreslagits här). Om inte det hjälper, kör en checkdisk och se om hårddisken är trasig.

PS. Man klickar inte SHIFT-DELETE, man trycker...:-)

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jag skulle bränna en skiva med en video på 38 Mb. Datorn jobbade på, och plötsligt kom ett meddelande om att "systemets resurser är farligt låga"... Hade bara 1 Mb kvar på min hårddisk.

Jag visste att jag hade minst 30 GB ledigt, så jag började kika lite i utforskaren. Det visade sig att Nero Burning Rom, skapat en temp-fil på 27 GB, programmet hade antagerligen "spårat" ur ordentligt...

Så kolla gamla temp-filer, de kan ta större plats än man tror...

Problem är löst! Det var Norton AntiVirus 2003 som hade lagt alla filer jag tagit bort i sin egna lilla dumma papperskorg - Norton Protected Files.

Jag hatar Norton Protected Files! Varför ska norton gå in Å hålla på å fippla med papperskorgen, lämna den uppgiften till Windows! x( Allt jag vill Norton ska göra är att kolla efter virus x(

Jaja, gött Å få tillbaka 3 GB iaf :)

Stäng av den bara! Det har jag gjort.

Jag har stängt av så jag får min gamla papperskorg på skrivbordet och dess funktioner.
Men ändå så lägger sig tydligen vissa filer i Protected Files :(

Ska kolla i programmet nu om man kan skippa den helt..

Advanced Tools > Recycle Bin Properties
Klicka Modify, sen Fliken Norton Protection. Där kan iaf jag ändra. Bara kryssa bort Enable protection för varje partition.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)