webForumDet fria alternativet

Uppför sej märkligt vid boot

Windows

2 svar · 191 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Deta hela började med detta. Jag lyckades göra en återställning med windows-skivan och så funkade det igen. Men efter nästa omstart hände samma sak. Den ville inte boota upp. Löste problemet på samma sätt och körde igenom en viruskontroll som tog bort ett par trojanska hästar. Körde även Ad-aware.

Nu när jag startar om så säger den:
PRESS A KEY TO REBOOT
Såfort windows ska börja laddas. Om jag låter w2k-skivan sitta i så kommer frågan "Tryck på en tangent för att starta upp från skivan" eller något liknande, så har man x antal sekunder på sej. Om jag låter denna tid gå ut för att låta den boota som vanligt så funkar det som det ska och windows laddas. Men om jag alltså inte har w2k-skivan så funkar det inte. Väldigt märkligt.

Någon som vet vart felet ligger någonstans?

Startade med windows-skivan och där gick jag igenom Återställning och sedan kunde jag skriva fixmbr för att reparera master boot record. När jag skrev det så sa den att den va ogiltig eller inte standard, så skrev jag över en ny. Men skriver jag fixmbr direkt igen efter det så säger den samma sak. Även om jag startar om så har jag samma fel.

Lyckades till slut råda bot ( ;)) på problemet. Postar min lösning ifall nån någonsin skulle vara intresserad.

En vän tyckte jag skulle flasha om bios, jag har alltid varit lite tveksam till det. Har inte riktigt vågat göra det ifall man pajar något och trodde ärligt talat inte att det skulle lösa någonting. Trodde felet låg någonstans i MBR. Hur som helst så fick han mej att flasha bios och efter det så funkade det som vanligt igen. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)