Services
14 svar · 360 visningar · startad av PAN
Tjänster - d.v.s. de program och processer som körs i bakgrunden oavsett om du har loggat in eller inte.
Tjänster ?
Innebär det att de "tjänster" som andra program använder hos operativsystemet avses?
Vad jag förståt använder program som arbetar under tex W97 sig också av vissa delar av operativet men dessa sköter sig själva.
Är det pga att NT är en server mjukvara som åtkomst till att hantera dessa tjänster är möjlig ?
Utvecvkla gärna svaret, som jag sa så är jag nybörjare på NT.
MVH
Pär-Arne
Det där med att program använder operativet och att operativet erbjuder ett sätt att förmedla data mellan program är inte NT eller server-specifikt, utan definierar hur ett modernt multiprocessoperativsystem är uppbyggt med avseende på gränssnitt mot program som körs och användaren. Men i just NT är det mer skyddat än i många andra OS på både gott och ont. Mest gott ;)
Skilnaden är alltså att i NT har administratören möjlighet att göra fler anpassningar av OP än i tex W97 och att det generelt är en högre säkerhetsnivå ?
PA
W97?
F.ö är skillnaderna mellan NT och windows 95,98 och ME betydligt mer än så, om man tittar under "huven". Vanliga NT-workstation är just ett workstation OS. NT-server ett server OS. Skillnaderna är egentligen inte särskilt stora dem emellan och faktum är att det är i botten samma binärer. Men som OS är NT mer av ett OS än vad exempelvis windows 98 nånsin varit. Utan filsystemet NTFS skulle inte NT vara så mycket "säkrare" och administratörsvänligt, dock. ;)
W97 :r
"Men som OS är NT mer av ett OS än vad exempelvis windows 98 nånsin varit"
Skulle du vilja utveckla det vidare ?
Jag tar det som att du anser att det är värt att uppgradera till NT eller är XP också en i "NT-familjen" ?
Fast med en P3 550 kanske man bör hålla sig till NT eller 2000 ?
Kortfattat:
NT är det första riktiga OS som MS släppt. Windows 9* -familjen är halvmesyrer påbyggt på gamla DOS med välkända resultat. MSDOS är en variant av DOS som är en variant av CP/M. Ett lyckat "OS" på sin tid, men med stora begränsningar när det gäller möjligheter att bygga på mulitprocesser. Genom micklande fixade man iaf till lite halvmessyrer men längre än vad win 98 kan prestera går inte med det konceptet. Redan på win3.11-tiden ville MS bli av med DOS och man lanserade NT 3.1 som var utvecklat av ingejörer från DEC. Marknaden som redan var initierad med win3.11 ville annat och uppföljande 32-bitars OS med det konceptet blev mer intressant - tyvärr.
Fast med en P3 550 kanske man bör hålla sig till NT eller 2000 ?
Nja,,, jag sitter just nu på en [PII 350MHz 192MB RAM]med XP-pro och det snurrar på alldeles utmärkt :birp
Tack för svaren, det blir nog att titta på XP.
Hur fungerar gamla program (för w98 osv) på XP,
har hört att det ska finnas någon möjlighet att köra dom på XP.
PA
Hur fungerar gamla program (för w98 osv) på XP,
har hört att det ska finnas någon möjlighet att köra dom på XP.
Lite upp och ner, vissa fungerar klanderfritt, andra bara vägrar, även i kompabilitetsläge, leta uppdateringar till gamla favoritprogramm.
Är det rena windowsprogram fungerar de även på XP.
Än drivrutiner då ?
Det är ju inte det senaste man har direkt och då kan det nog bli problem misstänker jag.
PA