webForumDet fria alternativet

Programmet har begärt att porten COM2 ska öppnas...

9 svar · 384 visningar · startad av FreeZer

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

Ett meddelande som jag får när jag försöker starta Settlers 2 på en dator:

16-bitars MS-DOS-undersystem
--------------------------------
C:\spel\settlers2\s2.exe
Programmet har begärt att porten COM2 ska öppnas, men det går inte. Välj stäng för att avsluta programmet.

Samma settlers 2 version fungerar på andra datorer... :( Vad ska jag göra för att kunna spela det på denna dator också?
w2k SP3, 300 mhz

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

DOS programmet försöker komma åt hårdvaran direkt, det tillåter inte ett NT-system, det du kan testa med är att köra det i compability mode, för att aktivera det i Windows 2000 gör du så här;

start/kör > "regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll" (utan citationstecknen) > [ENTER]

det poppar upp en ruta att registreringen lyckats, nu kan du högerklicka på genvägen till programmet och välja egenskaper, där har du en flik för compability mode.

compability mode?

Jag kör svenska versionen och jag fick inte upp någon ny flik alls... Allmänt/Program/Teckensnitt/Minne/Bildskärm/Övrigt

eh jaha, nonetheless så finns det ett compabilitymode om du har gjort rätt..... :OO

att du har svensk verra har ingen betydelse.

Men jag hittar inte... :(

Ok, gå till C:\spel\settlers2 och högerklicka på s2.exe och ta egenskaper på den, finns det ingen kompabilitets flik där heller?

Nej, det finns ingen sån flik... :(

Strange...kom det upp en ruta som bekräftade att registreringen av objektet lyckats när du körde ovanstående kommando?

Jo, jag fick ett meddelande att det lyckats...

Kan ha nåt med det här att göra, men jag tycker iaf att du ska få en kompabilitetsflik när du har aktiverat funktionen (att Windows 2000 inte tillåter direct hardware access visste vi juh redan);

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;231813

Testa några andra genvägar/program, har du en flik där?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)