webForumDet fria alternativet

telnet - risker?

3 svar · 291 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg

Vet inte mycket om telnet, men har läst mej till att man kommunicerar med andra datorer.
Finns det några risker med det (förutom att man inte ska skicka känslig info) - kan den andra komma åt något på min dator...?

eller kan den andra skicka virussmittade filer?

please, svara på detta!

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Så här säger PytteMjuk själva om att använda Telnet klienten i Windows;

You can use your local Windows user name and password or domain account information to access the Telnet server.

If you do not use the NTLM option for authentication, the user name and password are sent to the Telnet server as plaintext

If you use NTLM authentication, Telnet Client uses the Windows XP security context for authentication, and the user is not prompted for a user name and password. The user name and password are encrypted.

Alltså, använder du NTLM för inloggning så krypteras informationen som du skickar och ingen annan kan se den, om inte så skickas det i klartext, inte att rekommendera.

För att koppla på det skriver du i kommandofönstret (efter det att du skrivit "telnet")

Välkommen till Microsoft Telnet-klient

Escape-tecken är CTRL+¨

Microsoft Telnet> set ntlm
NTLM-autentisering är aktiverat
Microsoft Telnet>

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winxppro/proddocs/telnet_commands.asp

Angående åtkomst;

If you connect to a Telnet server using NTLM authentication, you will not be able to access additional network resources because of a limitation of the NTLM authentication. In order to access network resources from a Telnet session, you need to access network drives by providing your user name and password again.

Det är alltså begränsad åtkomst för användare som kör med NTLM.

I Windows 2000 Professional finns det dessutom konfigurering av Telnet server, där du i detalj kan bestämma vilka konton som ska få göra vad.

I XP medföljer endast klienten.

Vet inte om jag missar nåt, men jag ville veta om den jag kopplar upp till kan förstöra något hos mej...?

Varför jag undrar:
Jag skaffade ett gratiskonto hos en kille (som jag inte känner) som har egen server.
Nu har han skickat en telnet-länk till sin server utan att förklara något om vad han menar med det...
Därför blev jag lite fundersam över vad han är ute efter...
Varför vill han att jag ska koppla upp mej till den?

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb