webForumDet fria alternativet

Skicka mail från w2k server

5 svar · 339 visningar · startad av Bire

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Har behov av att på en w2k server kunna skicka massutskick.. Ca 1500 mail åt gången & det är nått som mitt webhotell inte stödjer.

Frågan är du hur man sätter upp en mailserver i w2k server som grejar detta utan bekymmer.. ?

(Jag har alltså inget som helst behov av att ta emot mail på den servern utan det gäller enbart att skicka & till 1500 mottagare samtidigt...)

Verkligen INGEN som kan detta??

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Kan och kan .. Det beror ju ganska mycket på vad du menar med "1500 mail åt gången".

Avser du att när som helst, dygnet runt, kunna pumpa ut 1500 mail under loppet av ett par sekunder? Eller menar du att eventuellt en gång per dygn under loppet av en timme göra samma sak?

Om du menar det senare så skulle jag säga att den virtuella SMTP:en som medföljer IIS:en räcker bra.

Sen beror det ju på hur du skickar mailen och CPU och minne så klart.

Bara som en jämförelse: 1500 mail/dygn-> ett mail i minuten dygnet runt.

Det borde till och med världens sämst skrivna SMTP-server klara på en 486:a med 8 Meg minne.

Ja, det är 1500 mail på ett dygn jag menar...

Hur konfar man iis?

Hur konfar man iis?

Ja. I det enklaste scenariot där alla mail skickas skickas från burken själv (samma IP) och du har en brandvägg som effektivt hindrar all extern access så är det nog inte så mycket att konfa.

1. Se till att IIS:en och SMTP-tjänsten är installerad.
2. Se till att IIS Admin Service och Simple Mail Transport Protocol (SMTP) är startade i service-hanteraren.
3. Öppna port 25 utåt i brandväggen.

Sen ska det nog bara vara att köra på default-inställningarna, tror jag.

Om det sen är så att du inte kan hindra att andra maskiner har access så får du meka vidare med säkerhetsinställningarna.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)