webForumDet fria alternativet

Gaah! Hjälp mig!

Windowsur Windows

9 svar · 307 visningar · startad av wmaster

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg
Frågan#1

Nå, i går gick jag in i BIOS och kollade omkring lite, (vad som kunde klockas och inte) men sedan när jag skulle gick ur bios utan att spara (och utan att ha ändrat något) så vid rebooten direkt efter "pipet" så står "Operation system not found". Om jag trycker ned en tagnet så piper den bara till och säger samma sak. Vad jag vet så sparade jag inga ändringar i BIOS men kan kanske gjorde det av misstag. Nu är inte jag vidare hemma i BIOS men jag har både testat att ladda "custom settings" och "setup settings", utan lyckat resultat. Vad kan jag göra? Jag kan lägga till att datorn är en Pentium II, som jag kör win2k på. NOterbart är också att när jag startar datorn (inte rebootar) så "låter" den till flera gånger, liksom hackar till flera gånger. Vid en normal uppstart så brukar datorn låta så en gång, men nu ett flertal gånger, endast när man startar datorn. Det känns som om inte datorn hittar hårddisken. Men i bios finns den där. Fast jag är inte säker på vilka inställningar den bör ha. Kan det vara så att hårddisken blev "glapp"? Någon snälla hjälp mig.

Tack på förhand!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hittas hårddisken?
Är BIOS inställt på att starta från någon annan enhet (t ex diskett)?

hmm...jag vet inte riktigt...men jag kan inte komma åt någon partition eller så...i bios är det inställt så här:
1. Flyttbara enheter
2. Hårddisk
3. Cd rom
4 Nätverk

jag vet inte...men jag antar att det är rätt..det är väl prioritering, finns ingen diskett så kör han hårddisken osv. men som sagt känns som om den inte hittar hårddisken.

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Jag kan vid start gå in i en bootmenu och ändra det.
Testa att tryck F8 vid start.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

testa släng hårddisken som första boot,
har haft samma problem då var diskettenheten kass...

okej jag ska testa det....men måste man ändra varje gång man ska boota med diskett då eller?

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

ja

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

.....värt att nämna i sammanhanget kan vara "clear cmos", det har hjälpt mig flera ggr under årens lopp när man ändrat hit och dit i BIOS setup och plötsligt fått skumma fel på hårdvaran, som lika plötsligt fungerar klockrent igen efter en sådan operation. (för mig har det gällt både HD, CD-ROM och floppy)

http://www.aopen.com/tech/rma/mb/cmos.htm

Länken gäller som synes aopens moderkort men principen är densamma för alla moderkort

Det bör sägas att det inte är något för den harhjärtade.

Det går att göra med Windows debug kommando också men det rekommenderar jag absolut inte, av olika skäl som jag inte går inte på här.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag gjorde samma sak på min dator som Reefer beskriver, det gick åt helvete när jag använde jumpern, jag har dock alltid lyckas genom att dra ut närkabeln och sedan plockat bort batteriet.

okej...tack för hjälpen...

men tyvärr så har hårddisken "pajjat" :(
får väl köpa en yn då....faktiskt bra,,,den förra var en gammal 6gigare.. hehe

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)