AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Behöver hjälp med en grej. Det går inte att starta med startdiskett i. Det har gått förut men inte nu längre. Är det något i BIOS eller har det att göra med vilket system man har på disken? Jag hade tänkt att starta med startdiskett och ta bort all partionsinformation, sedan göra en ny partion i FDisk så att jag kan installera Windows Me. Men det går alltså inte eftersom jag inte kan starta med diskett.
Det står att en felaktig disk är isatt och att den måste tas ur innan datorn kan startas.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Vad får du för felmeddelande då?
Är det en riktig startdiskett du har?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag vet inte exakt vad det står men det står något liknande att disketten måste tas ur, något med invalid disk eller faulty disk. Disketten är en giltig startdiskett och jag har testat med andra disketter som även dem är startbara men de funkar inte. De har fungerat förut. Det ska väl inte ha något med någon inställning i BIOS att göra? Diskettstationen känns av i BIOS iallafall.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Kan du läsa från disken om du har igång windows?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du bara skall sopa rent den för att installera om så kan du göra det med cd-skivan till XP och sedan boota med din ME-skiva och installera från den iofs.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Kan man skapa partioner och allting med Me-skivan också?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ja det skall den vara har jag för mig.
Jag flyttar tråden till Windows-forumet förresten eftersom det inte handlar om hårdvara utan om installation av Windows.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du kan skapa en stor partition med ME-skivan om jag inte minns fel.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag ska testa det där så får vi se hur det blir. Tack :)
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag skulle gissa på att disketten inte är botbar, att den kanske är trasig. Skapa en ny startdiskett och försök med den. Men boot med CD är ju att föredra.
/Viktor
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag testade med två andra start-disketter men de fungerar inte heller. Det måste vara något annat fel. Jag tog bort partionen som du sa och satte i Me-skivan men bootningen misslyckas.
Jag funderade på om man kan lägga över filerna från startdisketten till en cd-skiva och starta med den. Så att jag kan få igång Me-installationen och också köra fdisk om den behövs. Om jag tex ska starta installationsprogrammet för Me så kanske det fungerar att göra så och bara byta till Me-skivan innan man öppnar setup.exe eller install.exe vilket det nu heter. Risken kanske är att datorn klagar på att han inte hittar rätt skiva om jag byter jag vet inte.