Hejsan
Är det någon här som vet hur det fungerar rent praktiskt när man ska uppgradera Win 98 till Win XP ? Ska köpa Win XP uppgraderingen.
Måste man först installera Win 98, och sen lägga in Win XP (uppgraderingen) ?
Jag skulle vilja lägga in XP direkt, eller det går kanske inte ?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jag är inte helt säker men jag tror att det går till som så att du kan installera XP direkt och att du måste fylla i ditt licensnummer till 98:an under installationen och därefter licensnumret till XP.
Har för mig att någon skrev så i en tidigare tråd iaf.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Det går att installera direkt, installationsprogrammet för XP kommer att fråga efter W98 CD:n
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Hittade tråden om det och det var nästan som jag skrev iaf. ;)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=48291
r/ där hann man inte med riktigt.
Tack för svaren. känns bra att man kan lägga in XP direkt.
Kan man använda samma startdiskett som man avänder till Win 98, när man ska lägga in XP ?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Om du ändå ska köpa den, varför inte köpa en riktig XP? eller skiljer det mycket i pris?
För även om du kan installera XP direkt så komemr den ju att plocka gamla filer ifrån din 98-skiva. Så det kommer ju ändå att vara en uppgradering.
Jämförelse:
Jag vill ha en volvo. Ska jag köpa en volvo eller ska jag bygga om min fård till en volvo? :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du behöver inte ha någon diskett alls, du bootar från cd-skivan och installerar direkt från den.
Quid>> Det där är inte riktigt korrekt. En mer korrekt jämförelse skulle vara:
Du vill ha en ny Volvo, skall du köpa en ny för fullpris eller skall du visa dina registreringspapper på din gamla 240:a för att få den nya till halva priset.
Ja, det skiljer väl ca 600-700:-
Dom pengarna kan man ha till annat.
Jag gillade din jämförelse bättre SirPeter :)
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Quid skrev:
För även om du kan installera XP direkt så komemr den ju att plocka gamla filer ifrån din 98-skiva. Så det kommer ju ändå att vara en uppgradering.
Nej det fungerar inte på det viset.
En uppgraderingsversion av XP är exakt samma version rent tekniskt som en "riktig" version, det enda som skiljer är licensvillkoren, det är därför som han vill "se" CD:n från den version som du uppgraderar ifrån för att 1. kontrollera om uppgraderingen stödjs rent tekniskt och 2. isåf om du är berättigad till den uppgraderingen.
Angående startdisketten... måste inte min DVD-rom ha drivrutiner från en startdiskett först för att fungera ?
comatose skrev:
Angående startdisketten... måste inte min DVD-rom ha drivrutiner från en startdiskett först för att fungera ?
Du behöver ingen startdisket, du startat installetionen direkt från Cd:n... :D
Normalt sett så har väl nya datorer en innbygd enhets drivrutin och kan installera OS direkt från skivan, eller måste man själv ändra i BIOS ?
Det du ändrar i BIOS är att datorn först ska prova starta på cd-rom spelaren... istället för hårddisk eller floppy...
Hur ändrar man det i BIOS ? Jag är inte så hemma på det här. Beskriv gärna... :)
Det är olika i olika BIOS ta en titt i manualen till ditt moderkort.. :-)