webForumDet fria alternativet

Hårdisk och processorproblem

4 svar · 219 visningar · startad av Tedminator

TedminatorMedlem sedan dec. 20027 inlägg

Köpte nya datakomponenter och satte ihop, fick dock problem med hårdisken och processorn (IBM Deskstar 80 GB, AMD Athlon xp 2000+).

När jag skulle göra en partion på hårdisken fanns endast 32245 MB tillgängligt. Vad kan detta bero på? Jag installerade sedan Win XP home edition på den partionen och det funkar bra men hur ska jag få fram resten 50 GB?

Processorn fungerar, men den skulle vara på 1,67 GHz och i systemegenskaper står det att det endast är 1,25 GHz. Jag har försökt höja spänningen i BIOS men det hände inget. Är det jag som gjort nåt fel eller är det fel på grejerna? :(

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du skapar partitionen på rätt sätt, dvs med installationsprogrammet till WinXP så blir disken korrekt och dessutom bör du köra med NTFS istället för FAT.

Välkommen till webForum förresten.

Tack SirPeter!

När jag körde xp skivan så formaterade jag till NTFS men jag får ändå bara fram 32245 MB. Jag försökte välja att skapa en ny partition men då svarade programmet med att det inte finns mer volymutrymme att skapa den på utan endast den partition som finns 32245 MB.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ta bort alla partitioner som finns under installationen och låt installationsprogrammet skapa och formatera själv.

Ok ska testa det. Tack!

Vad säger ni om processorn då?

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)