hej!
Jag har win98 på c:\ och xppro på d:\ enheten
Jag var tvungen att installera om win98 på c:\ och nu kan jag inte välja längre mellan win98 eller winxp när man startar datorn, det startar bara win98 på c:
Hur kan jag ändra på den? vart skriver man och vad?
Tack för svar!
Win98/XPpro
13 svar · 526 visningar · startad av cupy
Om du söker på BOOT.INI här i detta forum så hittar du flera trådar med beskrivningar på hur du skall gå tillväga med det där.
Ok! Tack för tipset! Jag letat och hittade den här
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
jag gjorde en boot.ini fil och lagt på c:\ startat om men det händer ingenting!!!
win98 startar hur glad som helst utan att få möjlighet till val!
Har jag missat något?
Fixboot ska du nog köra.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=328089#post328089
Mer information här: http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Jag gjorde så här:
installerade om xp från xp skivan Jag kunde inte välja reparera utan valde full install, tills den första gånger ville starta om datorn , xp har kopierat in några nya filer också , det vet jag inte om de gör något nytt i mitt fall men boot.ini filen på c:
ser ut så här nu!
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Setup"
C:\="Microsoft Windows"
... och det fungerar nu?
Det där ser väl snarare ut som installationsprogrammets bootfil.
Nej det funkar inte än
SirPeter rätt!
Jag jobbar på den men det är ett stort arbete kräver sin tid och sex disketter oxå som jag måste först hitta och fixa
Jag återkommer senare.
Det blev intelyckad än!
Jag suddat ut en fil i mistag som heter hal.dll
och nu sitter här och väntar på någon vänlig wF medlem skulle kunna skicka den till mig!! Tack!
help!!!!!
oops.. :r
Det är ju bara att peta in cd:n och installera om. För att sen fixa till att XP bootar så måste du köra fixboot & fixmbr genom reparationskonsolen (som du får genom att välja "reparation" om du bootar med cd:n). Efter det är det möjligt att du måste peta in en extra rad i boot.ini för att XP's bootmanager ska hitta 98:a installationen.
PeW!
så enkelt är den inte tyverr!
Jag kopierade in hal.dll från cd-n men fortfarande får felmedelanden att den är skadat eller finns inte.
Försökte bota från cd-n oxå men fick samma felmedelande
och ärligt talat jag kunde alldrig bota xp från cd
Kanske om du skulle förklara dig lite mer om du vet hur kan man fixaden här :OO
Huhh det var inte lätt! Fast med facit i handen var det enkelt faktist. Jag experimenterade med boot.ini efter att jag installerade xp skivan att reparera det var en mistag, då försvan eller blivit skadat den hal.dll När jag kopierade tillbaka hal dll med hjälp av : extract f:\i386\hal.dl_ d:\windows\system32\hal.dll
då fungerade inte än så jag körde fixboot och fixmbr och skrev om min boot.ini fil till följande:
[Boot Loader]
Timeout=1
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows98"/fastdetect
så nu kan jag välja men kan bara starta winxp men inte win98, när jag vill starta win98 då får jag felmeddelande igen om den skadade hal.dll
Jag jobbar på den. Har ni något idé,förslag? :stud
OK! Nu fungerar allt igen!
slutligen jag behövde ändra på boot.ini filen såhär:
[Boot Loader]
Timeout=15
Default=C:\
[Operating Systems]
C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\windows="Microsoft Windows XP Professional"
Så nästagång jag ska göra såhär:
laddar ner
XP Setup Boot Disks om det går inte använda cd-n och då behöver man sex disketter att extrahera på sedan botar upp datorn med de sex disketter, slutligen man måste skriva in sin admin password då hamnar man på D:\windows i XP och kan fortsätta att skriva fixboot och fixmbr sedan starta om. Om nu får jag felmeddelandet angående hal.dll då vet jag att jag måste ändra på boot.ini filen på c: då gör det som det står längst uppe :birp