webForumDet fria alternativet

Win2k vägrar starta

5 svar · 284 visningar · startad av Klös

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Hjälp!!
Uppstarten stannar när det är en liten bit kvar av händelseförloppsmätaren som är svartvit. Dvs strax innan den svartvita är på gång att över till den flerfärgade uppstartbilden.
Jag har testat att med felsäkert läge men utan resultat :(
Finns det några andra metoder för att få igång Win2k?

Win2k(SP3) på NTFS på samma dator finns Win98 att tillgå om det kan vara till någon nytta.

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Har du testat att reparera Win2k-installationen?

Jag vill inte ta till det i första hand ty jag vet inte vad som kommer att hända under sånna omständigheter.
Kommer det att försvinna några filer (ej OS relaterade, som dokument på skrivbord och dylikt) vid reperation?

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Tryck F8 post BIOS, dvs precis när Windows ska starta och välj "senast fungerande konfiguration" och se om det fungerar.

Vad var det sista du gjorde innan problemet med bootningen började? installerade någon drivrutin eller program?

Det fungerade inte med något av "F8-alternativen". Så jag löste det genom att installera Win2k på en lånad HDD och hämtade igen det som jag ville ha kvar.
Det som hände var att 2k inte avslutades korrekt pga nått program som hade hängt sig jag tror det var antiviruset som inte ville vara med och resten är historia... :)

[R] Iofs är det ingen lösning men jag har iaf de filer som jag var rädd att förlora så nu är det bara att greja lite till... Om ingen kommer med nått bättre förslag så blir det Nyinstallation av 2k igen på "rätt" disk. Så har ni några förslag kom med dessa å det snaraste för jag ska gå och diska sen blir det installation [/R]

*jihaha* Jag lyckades få igång den gamla installationen av Win2k igen, genom att köra lite chkdisk på den från det "nya" Win2k :)

Genererad på 494 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb