webForumDet fria alternativet

ping?

13 svar · 478 visningar · startad av FreeZer

FreeZerMedlem sedan jan. 2001777 inlägg

Kan man genom att pinga ett ip få svar på vilka portar som är öppna?

dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg

Re: ping?

FreeZer skrev:

Kan man genom att pinga ett ip få svar på vilka portar som är öppna?

Nej, det kan du inte.

för att se det måste man pinga personen 10000 gånger för att kolla alla portarna eller finns det något enklare sätt?

TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg

Varför ska du se vilka portar som är öppna?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Detta är förbjudet om du skall göra det mot någon dator.
Om du inte har ägarens tillåtelse

G8Medlem sedan jan. 2001931 inlägg

Nickemannen: Vänta nu lite, så det skulle vara förbjudet att pinga eller traceroute'a t.ex. aftonbladet för att man, t.ex. vill kolla om flaskhalsen/arna i sin uppkoppling ligger hos ISP eller nån annanstans?

mvh

//G8

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

För att klargöra lite saker:

1. Det är inte förbjudet att pinga maskiner som inte är ens egna, men det är inte lämpligt att göra så, du tar bandbredd från ägaren av maskinen plus att du kan ex. dra upp en isdn lina (och generera en kostnad för ägaren) om maskinen du pinga är ansluten via isdn.

2. ping och traceroute använder ICMP protokollet, vilket innebär att man inte kan få någon information om vilka tcp och/eller udp portar som är öppna, för att se vilka portar som är öppna måste man använda en portscanner. Om du kör en portscanner mot en maskin som du inte äger så är risken stor att du kommer att bli anmäld till din ISP's abuse avdelning eftersom det inte finns någon vettig anledning att portscanna andras maskiner om du inte tänker "hacka" dig in på dom.

EkströmMedlem sedan feb. 20021 690 inlägg

Det finns massor med program för detta ändåmål på download.com.

Är det olagligt att portscanna? utan att gör nåt mer än det? Om man tänker efter så skulle det vara att säga att om någon rör handtaget på min bil kan jag anmäla honom för försök till inbrott, eller? :q

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

FreeZer skrev:

Är det olagligt att portscanna? utan att gör nåt mer än det? Om man tänker efter så skulle det vara att säga att om någon rör handtaget på min bil kan jag anmäla honom för försök till inbrott, eller? :q

Nej, det är antagligen inte olagligt, men folk blir paranoida så det gäller att smyga försiktigt och inte göra väsen av sig.

Använd Nmap, ett suveränt verktyg som bl.a genomför portscanningar och som du kan finjustera till perfektion. Med Nmap kan man göra det mesta, den kan t.o.m fastställa vilket operativsystem och version datorn kör genom att analysera TCP/IP-trafiken.

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Om man tänker efter så skulle det vara att säga att om någon rör handtaget på min bil kan jag anmäla honom för försök till inbrott, eller?

Ja det kan du. Om det sedan leder till något är en annan femma, polisen brukar vara intresserad av sådan beteende, så några frågor får man allt räkna med att svara på om någon kommer på dig i "gärningsögonblicket".
Och ISPna är inte så värst intresserade i att bli förknippad med div "scriptkiddies och "badasshackers" så efter ett antal anmälningar mot dig för forsök till intrång kan du plötsligen en dag bli sittande utan internetförbindelse.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Om man tänker efter så skulle det vara att säga att om någon rör handtaget på min bil kan jag anmäla honom för försök till inbrott, eller?

En bättre jämförelse är om du ser en person som går runt och känner på alla dörrarna på bilen om dom går att öppna (det är detta du gör vid portskanning), då skulle jag bli misstänksam, speciellt om personen sedan går till nästa bil och gör samma sak.

Men är det olagligt?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

FreeZer skrev:

Men är det olagligt?

Nej, men din ISP har säkerligen förbjudit dylikt i det avtal du godkänt. Därför använder du Nmap om du nödvändigtvis vill portscanna ej vänligt inställda burkar och kör Stealth FIN scan mode, lägger ut lite decoy:s och sätter timing till Paranoid.

Nmap är kungen av portscanning.

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb