webForumDet fria alternativet

Profiler i Windows XP

7 svar · 391 visningar · startad av Zyrex

ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg

Hej !!

Jag funderar på att uppg till Windows XP på mitt jobb. Det handlar om ca: 600 datorer och närmare 2000 användare.
När Win 2000 var aktuellt hade jag lite problem med att det behövdes en profil för varje användare lokalt på varje dator. Detta medförde att det skulle behövas 2000 profiler och att man var tvungen att lägga till och ta bort på alla maskiner vilket är uteslutet.
Vi kör idag med ed Novell NW server.

Det jag nu undrar är om det i Windows XP skulle gå att slippa detta med profiler och få det fungera som Win98 som vi kör idag.

Det borde gå eftersom vi idag kör en Citrix på en NT4 där den skapar temporära profiler.

Nån som vet så jag slipper labba mig fram till svaret ??

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Varför 2000 profiler? Kommer verkligen alla användare att använda varje dator?
Så här på rak arm känns det inte som att det går att köra helt profillöst. Men, jag vet att det med hjälp av GPO går att ställa in maskinerna på att radera profilen vid utloggning.

Går det att fixa så att den skapas vid inlogning då ??
Använder som sagt Novell

En profil skapas automatiskt vid inloggning och det tror jag inte går förhindra eftersom Windows 2000 använder sig av profilen ".default user" för alla användare. (?)

Hur fungerar det då med konton ???

Nu är jag inte med? Vad menar du?

Så här ligger det till. Det är en skola som skall ha det. Där då elever använder datorerna och då blir det som så att de måste kunna logga in på alla datorer.
Nu är det som så att de är inte alltid så begåvade så det får inte vara mer än ett login som man behöver göra. Då skiter det sig för dom.

Se så styr NW servern policyn för arbetsstationen. Det jag vill är att få inlogningen att ske som det är i Win98

marcuslMedlem sedan aug. 200170 inlägg

När Du ändå har tillgång till Novell, så använd Z.E.N.works och då specifikt funktionen dynamic local user, fungerar precis lika bra i XP som i 2000 och NT. Dynamic local user innebär att den kommer skapa den lokala användaren vid inloggning i NDS och samtidigt skapas givetvis profilen.. Som Rikard nämnde så finns det även en inställning för att ta bort profilen från det lokala systemet och om det nu är viktigt att användarna får spara sina inställningar så kan Du även tillämpa roaming profiles vilket innebär att profilen kommer skickas tillbaka till servern vid utloggning ...

Vill Du ha mer hjälp med det här, så säg till, har lite sådana lösningar på mitt samvete .. :-)

/M

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)