webForumDet fria alternativet

Konstigheter i registret?

16 svar · 391 visningar · startad av bigsky

bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg

Kan någon "kunnig" person titta närmare på följande bild som föreställer vad som finns i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

http://hem.bredband.net/b149725/regedit.jpg

Finns där något skumt?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Jag har tagit bort nerocheck, qttask och NDetect.
Vad NewDotNet är vet jag inte... någon?

Förmodligen är det MS ASP.NET paketet till IIS. Men, vad vet jag?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det är lätt kollat, bara gå in i d:\progrma\NEWDOT~1\ och försöka luska ut va som ligger där. Låter ju onekligen som om det har med .NET att göra. Annars ser iaf inte jag något märkligt, nwiz.exe vet jag dock inte vad det är.
Vissa saker känns ju mindre nödvändiga dock, jag hade tagit bort, QuickTime Task, NeroCheck

bigsky skrev:

Förmodligen är det MS ASP.NET paketet till IIS. Men, vad vet jag?

Nej, det var det inte. Det var nåt gammalt program som tydligen kom med Bearshare. Det är borta nu. Men vad kan tex. NvCplDaemon vara?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Det hör till dina nvidia-drivrutiner (tror jag) jag har det själv men har INTE tagit bort det...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du GeForce2 i burken?

Jo (det ska nog vara kvar)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är nåt som hör till drivarna till det kortet iaf. Vet dock inte om det är nåt du bör ta bort eller inte.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

NvCplDaemon har med Nvidias drivrutinera tt göra men NewDotNet ska man passa sig för, det ett spyware-program som kommer med lite allt möjligt och kan sega ner och förstöra i stort sett vilken dator som helst.

Det finns ett removaltool men jag kommer tyvärr inte ihåg adressen till den, testa att söka i någon sökmotor.

Jag avinstallerade det enligt dess instruktioner. Fanns en unistall fil, gjorde det från lägg till/ta bort pro. Det försvann (mappen, från reg. osv). Konstigt nog har inte AdAware rapporterat om det.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Jo, jag vet faktiskt inte varför adaware skiter i den, men det kanske kommer i någon uppdatering.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det är betydligt bättre att i de respektive programen ta bort autostarten, troligen kommer de att skriva i sig i registret så fort du öppnar dom igen.

Det har du rätt i, även om det inte var det inlägget handlade om. Ville mest veta om där fanns något olämpligt, då burken ibland börjat ladda utan anledning. Har redan frågat om det i en annan tråd, de svaren jag fick där hjälpte bra. Tänkte bara passa på att rensa upp i övrigt och fråga för att vara på den säkra sidan.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Newdot net är någon förbannat skit som man skall akta sig för.
Har varit uppe förut, men jag kan inte hitta det igen.
Kolla denna: http://www.cexx.org/newnet.htm

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jo, jag vet faktiskt inte varför adaware skiter i den, men det kanske kommer i någon uppdatering.

Kanske för att det inte är spyware ;)

Låter lite oseriöst ändå tycker jag...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)