webForumDet fria alternativet

ikonerna ändras???

7 svar · 315 visningar · startad av roady

roadyMedlem sedan jan. 2002473 inlägg

jag har flertals gånger stött på detta problem, så har även mina vänner fast ingen verkar veta hur man löser det :(

Helt plötsligt så har många ikoner som hör till filändelsen plötsligt bytats. Kanske får ICQ:s logga på en illustrator fil eller en dvd-spelare på min photoshopfil ???

varför blir det såhär o finns det något bra sätt så man kan ordna detta smidigt så man slipper lägga ner någon timma på det.???

RacerankanMedlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Det kan vara program som associerar filändelser till sig. Vissa program byter då även ikon på filer med filändelsen.
Du får leta i programmen som associerar efter en inställning om att de inte ska associera om vid uppstart.

jag undrar... tror det mer verkar som windows ballar ur...
kollar jag bara på skrivbordet så har jag 4 photoshop bilder, den ena har dvd-spelar ikon, den andra har messenger ikon, den tredje har icqblomman o den fjärde har en skum ikon som jag inte vet var den kommer ifrån.

sedan har jag en massa illustrator filer, o alla har lite olika ikoner som t.ex. anteckningar, den här datorn, illustrators startikon, webbkameran, en ikon från en speciell cd-skiva, icq:s ikon och någon icq-sparikon....

så det är något som inte fungerar som det skall.

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Brukade få det när jag hade Win98, en överinstallation (eller vad man skall kalla det) utan att formatera hjälpte. En överinstallation gjorde jag med jämna mellanrum när Win98 strulade så set blev rätt ofta :)

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

det är windows som inte har tillräckligt minne för att cacha ikonerna eller liknande. finns artikel om det på microsoft knowledgebase.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Som Jymdis säger så är det ett gammalt känt Windowsproblem. I senare operativ är det bättre men ändå inte helt borta. Om man störs av det så kan man installera TweakUI. Har för mig att den har en funktion för att reparera ikoncachen.

oki,,, jag kör windows XP så för mig så verkar det inte som att det blir bättre i senare verisioner...

men som du skrev niko... det finns en reparation i TweakUI.. kanon tack

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Mina ikoner laddas så jämrans slött! Kan man snabba upp laddandet (lägga ikonerna i en speciell mapp eller nåt)?

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)