Varför kan man inte skapa en PPTP koppling i Windows 2000 Server precis som man kan i Windows 2000 Pro??
W2k Server - PPTP
9 svar · 407 visningar · startad av Eclipse
Öh, va?
Vad vill du göra?
När jag ska skapa en VPN förbindelse under "Ny anslutning" så envisas Servervarianten att villja koppla upp sig med modem!
VPN alternativet är avmarkerat... Vi har två servrar och det är samma sak på båda två. Är det kanske jag som missat at installera någon vital detalj??
Har du installerat Routing and Remote Access-tjänsterna?
Men hallå!?
Jag har kollat igenom alla möjliga alternativ på den Engelska varianten av Windows 2000 Server och där finns inget som skulle kunna tänkas vara "Routing and Remote Access services".
Förmodligen gör jag fel...
Titta i Start - Settings - Control panel - Administrative tools om du har nåt som heter Routing and Remote access där.
Gör följande på servern. :)
1. F1
(Verifiera att Contents-fliken är markerad.)
2. Expandera Networking
Där hittar du både Routing and remote access-information och tillika information om hur du sätter upp VPN-kopplingar.
OK, då tar vi det från början för ni svarar inte på min fråga. Alltså betyder det att jag skriver fel fråga.
1. Jag har en *fungerande* VPN koppling via PPTP.
2. Jag har kopplat upp mig med Widows 2000 Pro, två stycken olika datorer.
3. Skapa ny anslutning --> VPN
4. Jag skulle vilja göra samma sak från Windows 2000 Server.
5. Alltså; Jag vill ansluta en Windows 2000 Server som en VPN klient till en brandvägg som är VPN server via PPTP.
Definition: Klient vs. Server. Klienten är den som frågar, servern är den som svarar.
Windows 2000 Server är namnet på en mjukvara som jag i sammanhanget vill ska agera klient.
Eclipse skrev:
VPN alternativet är avmarkerat... Vi har två servrar och det är samma sak på båda två. Är det kanske jag som missat at installera någon vital detalj??
Tror inte det. Sitter själv på en Win2k server med standard nätverkskomponenter och jag har möjlighet att välja:
New Connection->Connect to a private Network Through the Internet-> Do not dial the initial connection-> Ange IP osv ..
Inga av dessa alternativ är dimmade ..