Kollegan har Windows 2000 SP 3 och gillar skrivbordsbilder med datum på. När hon nyligen bytte till december, som går i blått, visades endast den blåa färgen!
Alla andra färger mer eller mindre försvann!
Givetvis är det blått i de flesta bilder, RGB, men datorn agerar normalt i övrigt! Den snabbe säger säkert att det är fuffens med grafikkortet men skriv inte det!
Det kan inte vara grafikkortet, om det nu inte finns en "skrivbordskrets" på just hennes kort... :-)
Jag tror det är relaterat till Windows på något vis.
Varför låter du oss inte titta på bilden då? Vi är nog ganska många som sitter med Win2k med SP3 som kan testa vad som händer...
Kan det inte vara så enkelt att det har pillats lite bland skärminställningarna i övrigt, så att antalet färger är 256 eller så?
Tja... ta vilken bild som helst, du får väl tänka själv, med rätt mycket blått i! :-)
Vi prövade olika bilder.
Med 256 färger skulle allt se konstigt ut, inte bara skrivbordunderlägget.
Alltså, bilden är en almanacka från december som hon hittat på nätet någon stanns. Öppnar man bilden i Photoshop så ser allt normalt ut men väljer man samma bild som skrivbordunderlägg då blir hela bilden konverterad till olika toner av mörkblått!
Tar man en annan bild där det inte finns så mycket blått i, då fungerar det som man kan förvänta sig...
Det gäller bara väldigt blåa bilder! Vi testade lite olika bilder. Vissa med mycket blått, vissa med lite blått. Alla med mycket blått blev helt förstörda, alla med lite blått visades normalt!
[edit]
Hon har gått för dagren nu men jag ska kolla med henne i morgon.
Jag är inget proffs i Windows men har du öppnat filerna med MS Internet Explorer. Det borde rimligen vara samma bildläsningsmekanism som i övriga windows.
Jag gissar ändå att det är grafikkortet eller dess drivrutiner som inte är helt ok ty december bilden såg helt ok på min dator. (Win2k SP3, Matrox G450 DH @ 1024*768 @ 24-bit @ 85 Hz @ 17")
Medan jag skrev detta kom jag på att du kan ju testa att göra om bilden till BMP (och använda denna som bakgrundsbild) om du använder dig av JPEG och avaktivera "Visa webbinnehåll på active desktop".
128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17