tjena!
har nu xp och alla filer och sånt på en ända stor partition men funderar på om det kasnke är bättre att dela upp det lite? typ ha os'et på en partition, program på en annan och filer på en annan eller nått liknande.
hur har ni det?
7 svar · 331 visningar · startad av Poffe
tjena!
har nu xp och alla filer och sånt på en ända stor partition men funderar på om det kasnke är bättre att dela upp det lite? typ ha os'et på en partition, program på en annan och filer på en annan eller nått liknande.
hur har ni det?
En partition.
Jag har efter att prövat många olika varianter kommit fram till att en partition faktiskt är överlägsen på klienter. Annars slutar det allt som oftast med att någon partition blev för liten och då tvingas man ta till tredjepartsprogramvara med skiftande resultat för att fixa till sitt binära lagringsliv.
På servrar är det dock annorlunda. :)
Det finns alltid goda idéer om att ha temp-filer på en egen partition för att minska fragmenteringsproblem, eller att lägga page-filen på en egen partition för prestanda, eller att ha program på en annan partition än OS:et.
Men jag instämmer till 100% med Rikard. Det verkar alltid sluta med att man tvingas skaffa ett dyrt program för att slå ihop partitionerna och sen får strul när man byter enhetsbetckningar.
developer skrev:
Det finns alltid goda idéer om att ha temp-filer på en egen partition för att minska fragmenteringsproblem, eller att lägga page-filen på en egen partition för prestanda, eller att ha program på en annan partition än OS:et.
Jag håller med om det där med tempfiler, men pagefilen? Det spelar väl ändå ingen roll om man inte har den på en annan hårddisk? Att bara lägga den på en annan partition på samma fysiska hårddisk - gör det verkligen skillnad? :q
Rikard skrev:
Jag håller med om det där med tempfiler, men pagefilen? Det spelar väl ändå ingen roll om man inte har den på en annan hårddisk? Att bara lägga den på en annan partition på samma fysiska hårddisk - gör det verkligen skillnad? :q
Jag utryckte mig luddigt... Försökte lista anledningar jag sett - inte bedöma om de stämmer eller inte. ;)
Precis som du säger gör det ingen skillnad om pagefilen ligger på en egen partition eller inte (möjligen med undtantaget att den skulle råka bli extremt fragmenterad).
Ah! Då är vi kompisar igen. ;)
Jag har en parition för os en för filer och en för program. Jag använder bara i mitt fall C: till OS, allt annat har jag på andra partitioner. Och sedan linux och backup på en egna diskar.
Detta passar mig absolut bäst. Men smaken är som baken, delad. :)
tack för alla svar!
kör nog på en enda stor, får snart en till hdd där jag tänkte ha backupen också.