webForumDet fria alternativet

Windows XP bugg??

18 svar · 450 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg

Hejsan!

Har intsllerat windows XP, och allt verkar vara frid o fröjd, men efter uppstarten av datorn och då jag kommit in i windows miljön kan jag röra mig fritt där i ca:40sek sen så kan jag inte röra på musen och tangentbordet fungerar inte, dvs allt står still och jag blir tvungen att slå av strömmen, det är en bärbar Hewlett packard jag har, och detta återspelar sig hela hela tiden, dvs jag kan gå in på c: osv datorn verkar vra normal i 40sek sen så låser sig allt, är det ngn intsällning i windows som gör detta eller är det en bugg, eller möjligtvis ngt helt annat???

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

låter som nåt maskinvaru problem.
provat vanlig felsökningsrutin?
dvs felsäkert läge, systemåterställning osv..

Hur gör man för att komma in i felsäkertläge i Windows XP och hur gör man för att systemåterställa datorn??

f8 vid uppstart av datorn (precis när den börjar ladda windows)
om du inte hittar, sök på webforum!

hur kör man en systemåterställning?? behöver man köra den från cd skivan, det är som så att ingen cd-rom ingick vid köp av den bärbara datorn...

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Det låter som någon drivrutin som laddas antingen med HKEY_USERS\.Default-nyckeln eller med din profil.
Har du prövat att logga in med någon annan användare?
Har du kollat igenom vad som ligger i Autostarten?
Har det varit så här hela tiden eller är det något som har kommit på senare tid? I sådant fall är nästa fråga, vad har du installerat nyligen?

nopes
restore points.. sök på d =)

Rikard, detta inträffade då personen jag köpte datorn ifrån övergick från LINUX till Windows XP, dvs direkt efter installationen av winXP, och han installerade winXP genom att koppla sin bärbara dator till en annan dator som har en cd-rom enhet och använda datorn med cd-romen för att installera winXP på den utan cd-rom.

Jag kan inte logga in som en annan användare, den loggas in direkt, dvs jag har inga val av användare...

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Finns hårdvaran med på MS HCL?
Är BIOS uppdaterat?
Har du kollat eventloggarna?

oj snacka om avancerat språk...
Vad är MS HCL?
Vad ska man uppdatera BIOS med?? alltså vilka ändringar skall göras??
Och vad är eventloggarna för något??

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

MS HCL = En kontroll för att se så att din hårdvara klarar av att köra Windows xp
BIOS kan du uppgradera till en nyare version genom att gå till moderkortstillverkarens hemsida och ladda ner en uppgradering.
Eventloggar hittar du genom att gå till Start - Run och skriva eventvwr och trycka Ok.

ok, då e in nästa fråga, hur kör jag MS HCL kontrollen? och varför ska man uppgradera BIOS d e väl inget man rekomenderar precis, datorn är en Hewlett Packard Omnibook, och slutligen vad är det jag kan se på eventloggarna?? vad säger de mej?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

HCL

problemet kvarstår sig... ingen som har en lösning på problemet??

developerMedlem sedan aug. 2001453 inlägg

Jymdis föreslog felsäkert läge och du har inte bekräftat att du provat detta än.

mandelMedlem sedan apr. 2002106 inlägg

Jag känner till ditt problem, jag har också en HP omnibook och fick nästan samma problem när jag gick från W98 till W2000.
Jag letade lite på HP's hemsida och kom fram till att man måste uppdatera biosen i burken för att den skulle bli W2000 kompatibel.

felsäkertläge fungerar fin fint, men däremot angående bios, så va jag o snoka på HP hemsida och fann inte ngn uppgradering av BIOS till just min dator, dvs HP Omnibook 4150

hmm okey jag har också en 4150 och jag kommer ihåg att jag hade lite strul å hitta den. Det var iof. för ca 1,5 år sedan,
maila till hp så kan de säkert hjälpa dig!

kolla denna länken!

jag körde den bios uppdateringen till W2K när jag gick från W98 till W2K. Nu kör jag XP PRO och det går klockrent. kan ju va så att den innehåller nått som hjälper XP?!!?
http://h20004.www2.hp.com/soar_rnotes/bsdmatrix/matrix31634en_US.html

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb