Jag har WinXP Pro. Och om jag låter datorn stå utan att jag aktivt arbetar med något, börjar den efter ett tag att ladda. Om man låter den stå återkommer detta med ojämna mellanrum. Har inga virus eller program som uppdaterar sig själva utan att det syns. Uppdateringsfunktionen i XP är också avstängd. Har även kollat efter spionprogram med Ad-Aware etc. Det sker oavsett om man är uppkopplad eller inte. Laddningen slutar efter ett tag eller om man tex. rör musen. Vad kan detta bero på?
Mystiskt laddande..?
15 svar · 367 visningar · startad av bigsky
Har du datorn inställd på att gå ner i viloläge?
I sånna fall så är det så att den skriver ner allt som finns i ram-minnet på hårddisken och sedan går den ner i viloläge.
Men då ska vl skärmen stängas av eller liknande?
Det beror alldeles på hur du har inställt, du kan ju mot förmodan ha inställt att hårddisken ska stängas av innan skärmen, kolla inställningarna. Det är det enda tips jag kan ge.
Men det kan ju säkert finnas någon "icke dokumenterad funktion" som Microsoft föredrar att kalla buggarna i Windows :)
Ser här under Energialternativ att inställningen Aldrig är satt för "Stäng av skärmen, hårddiskarna samt Försätt i vänteläge". Hmm, egentligen kan det ju vara vad som helst.
Har du kollat om indexeringstjänsten är aktiverad?
Sök på "index" i Windows-hjälpen (F1).
När jag i Datorhantering > Indexeringstjänsten klickar på System samt Web så kan man bara klicka på "pilen" inte "stopp". Då är det väl inte aktiverat antar jag.
Då är det inaktivt ja.
En sak du kan göra är att starta Aktivitetshanteraren, visa fliken processer och sortera efter CPU - så den process som belastar processorn ligger högst upp. Vänta sedan in ett tillfälle när datorn börjar ladda. Då bör den process som belastar burken vara högst upp...
Det är en process som heter DfrgFat.exe som dominerar användandet av CPU:n när datorn börjar ladda. Det är samma process varje gång laddningen börjar. Vad är det för program, någon?
dfrgfat.exe > Defrag FAT file system
Jaha, vad betyder det då? Har jag ställt in att datorn automatiskt ska defagga hårddiskarna? Det kan jag inte minnas... Däremot finns det en aktivitet kallad Symantec NetDetect som ska köras var 5:e minut varje dag. Vad ska det vara bra för? Kan det vara den som gör att burken börjar ladda när man inte använder den?
Men NetDetect of windows defragmenterare har väl inget med varandra att göra eller?
Tror att jag just hittade svaret på det i Symantec LiveUpdates dokumentation om "known issues".
4. If you use defragmentation software and you use the Automatic
LiveUpdate feature, you should note that this may cause the
defragmentation software to restart every time Automatic LiveUpdate
checks for an Internet connection (usually every 5 minutes). If you
notice this behavior while defragmenting your hard drive it is
suggested that you pause the task scheduler until defragmentation has
completed.
OT:
bigsky skrev:
Har jag ställt in att datorn automatiskt ska defagga hårddiskarna?
Defagga= avböga?
Låter rimligt om hårddisken verkar gay...
:e
Vilken jävla humor ni har där nere...