matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg Hej,
Har sökt igenom forumet för att hitta någon med liknande problem, hittade några inlägg men inga som hjälpte....
Jag kör w2k/fat32.
Lyckades inte boota från cd'n. I bios fanns alternativet boot from cd-rom, när jag väljer denna får jag välja mellan disable och none... Har provat både men ingen av alternativen funkar. Låter väl inte som det ska göra det heller...
På w2k skivan finns det en mapp som heter bootdisk där finns det 2 filer MAKEBOOT.EXE och MAKEBT32.EXE provade båda. Det blev 4st disketter. När jag väljer boota från floppy med dessa disketter startas dessa. När jag kört igenom dessa så får jag välja install w2k eller något liknande. När jag trycker enter så får jag ett felmeddelande (Error ntfs.sys corrupt) kanske inte så konstigt jag har ju fat32.
Vad ska jag göra !!
Suttit hela dagen...
Ska jag prova att skapa en bootdisk med win98 skivan ?
tacksam för hjälp.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg För att du ska kunna boota från CD:en krävs att den verkligen är bootbar. Dvs inte en filmässig kopia av originalet tex.
Om du vill göra en 98:a-bootdisk och inte har tillgång fysisk till en 98:a så går det bra att ladda ner såna lite varstans. Här tex: x
Redigerat med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med stoffe-2k alternativt forumledare@webforum.nu.
stoffe-2k
Moderator, webForum
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg När jag startar upp datorn står det att det finns en bootbar cd i cd-driven.
Är det någon skillnad på en bootdisk i win98 och w2k?
Ska jag använda ntfs eller fat32?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
matthew skrev:
När jag startar upp datorn står det att det finns en bootbar cd i cd-driven.
Är det någon skillnad på en bootdisk i win98 och w2k?
Ska jag använda ntfs eller fat32?
1. Mjae... den talar snarare om att det finns en disk i cdromen som den kan prova att boota ifrån.¨
2. Jepp - två helt olika saker. Du kan inte installera/reparera w2k från en 98 boot-diskett.
3. ntfs
Men dina problem med avsaknad av ntfs.sys är nog snarare p.g.a felaktiga w2k-bootdisketter, än att det är fat32 på hårddisken genom den gamla installationen. Detta eftersom du bootat datorn med disketterna och installationsprogrammet kör endast de filer som finns på disketterna och cdromen.
Gör om de 4 disketterna!
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg Ska jag använda MAKEBOOT.EXE eller MAKEBT32.EXE för att skapa bootdisketterna ?
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
Du kan inte installera/reparera w2k från en 98 boot-diskett.
Klart det går att installera Windows 2000 från en 98-startdiskett!
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
OlleBoop skrev:
Jupp. Skulle tom vilja påstå att det går bra att installera Win2k från vilken DOS-baserad bootdisket som helst, bara den har drivisarna för CD-ROMen på sig. (Sen är det ingen nackdel att slänga över smartdrv.exe på den heller för hastighetens skull.)
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg Vem har rätt OlleBoop eller PeW?
Lyckades köra igenom alla disketter, när det var klart kunde den inte hitta någon cd-rom...
Jag kör SCSI och om man gör det ska den vara terminerad? Vad innebär detta, hur gör jag?
Jag kan inte välja någon av mina cd-rom driver i biosen, finns bara disable och none som alternativ...
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Med CD-rom på SCSII kort, så brukar det komma instruktioner vid bootningen vilken SCSII enhet man vill boota ifrån.
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg
niko skrev:
OlleBoop skrev:
Jupp. Skulle tom vilja påstå att det går bra att installera Win2k från vilken DOS-baserad bootdisket som helst, bara den har drivisarna för CD-ROMen på sig. (Sen är det ingen nackdel att slänga över smartdrv.exe på den heller för hastighetens skull.)
mattew skrev:
Vem har rätt OlleBoop eller PeW?
OlleBoop och niko, bara du får liv i CD-läsaren så är det inga problem. Det är bara att köra winnt i mappen I386 så går installationen igång. Dock går det väldigt långsamt så det där med smartdrv är nog smart ;)
Jag har fel på någon fil som gör att jag inte kan installera från bootdisketter eller innifrån en annan version av windows så jag kör helt enkelt med en win98-startdisk och lite tangenttryckningar :)
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg När jag bootar om med startdiskett så får jag trycka F6 om jag vill installera drivers for SCSI, jag trycker F6 och lägger till de senaste drivisarna för Adaptec AHA-2930U2 - Ultra2 SCSI.
När jag gjort det så får jag välja om jag vill lägga till drivisar för cd-romen, har laddat hem dessa och zippat upp filerna och lagt dem på en diskett. Men får error när "cant find file"
Fortsätter sedan med installationen men samma resultat som vanligt.
Vet inte om jag har hittat rätt driver!
Jag har en pioneer dvd-303 scsi och en Yamaha CRW8424S scsi.
Till pioneer dvd-303 hittade jag dessa ATAPI307.EXE och SCSI305.EXE men ingen verkar funka. Det är det närmaste jag kan komma. Hittar ingen som heter SCSI303.EXE
http://www.pioneerelectronics.com/Pioneer/CDA/ServiceAndSupport/SelfHelpforIndDrivers/0,1466,60~6020~60201000,00.html
Till yamaha CRW8424S scsi hittade jag inget alls. Letade här:
http://www.yamaha.com/yec/multimedia/customer/help_win/helpCD_win.html
Är det någon som har lust att titta om de kan hitta någon driver som kan passa, jag har verkligen försökt!! Men jag är kass på sånt här.
Vore skönt att slippa slänga datorn åt he******e, å andra sidan är det kanske lika bra.
matthew skrev:
Vore skönt att slippa slänga datorn åt he******e, å andra sidan är det kanske lika bra.
Lider med dig. :l Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med SCSI-biten eftersom jag inte har nån direkt erfarenhet.
Men är inte det absolut enklaste att helt enkelt låna en vanlig IDE-CDROM och använda den under installationsfasen? När du sen väl fått igång Windows så borde det inte vara några problem att byta tillbaka.
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg Det låter som en bre IDE :)
Var inte jag som drog in w2k sist utan en gammal windowsräv, han kom inte ihåg hur han hade gjort... :(
Har dock fått några bra tips av honom, men inget som hjälpte.
Borde kanske gå om jag lyckas lägga ner den uppzippade filen med drivers rätt på disketten, funkar nämligen att installera de drivers jag hittat i windows läge.
Skulle det funka om jag lägger in w2k skivan på en hd'n.
Startar upp med win98 diskett och väljer starta utan cd-stöd, och starta installatioen från hårddisken?
Skulle det funka om jag lägger in w2k skivan på en hd'n.
Startar upp med win98 diskett och väljer starta utan cd-stöd, och starta installatioen från hårddisken?
:)
Visst. Du kan installera från vilket medium som helst under förutsättning att det finns tillgängligt under boot-fasen.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Vem har rätt OlleBoop eller PeW?
Jag :e
Du installerar inte w2k från en 98:ans bootdiskett. Men du kan sparka igång CDROMEN så att resten sker därifrån - förutsatt att disketten innehåller info vilket stöd för din hårdvara och CDROMEN som ska laddas.
matthewMedlem sedan okt. 2001166 inlägg Hej,
Tänkte berätta att jag äntligen lyckats installera w2k...
Men det tog lång tid!! Slängde in w2k på en av mina hårddiskar fat32, startade sedan upp med en win98 diskett, kunde iaf inte komma åt disken där jag lagt w2k. Efter att provat flera olika inställningar i bios så lyckas jag accessa driven... Drar igång installation men datorn kraschar flera ggr, inte så kul när det gått över en timme på visa installationer!! När jag äntligen fått i gång w2k så lyckas jag fortfarande inte starta någon av cd-rom spelarna...
För att kunna koppla upp mig måste jag komma åt programm varan för modemet som finns på en cd. Gör ett nytt försök med att installera scsi drivisarna från disketten, till min förvåning så fungerar dessa!! Cd-spelarna hittas! Kan ju undra varför de inte fungerade när jag använde w98/w2k startdisketter...
Tack alla som hjälpt till...