1. Använd edit i DOS-prompt istället för notepad när du skapar BAT-filen.
2. Dra ut en genväg till din BAT-fil. I egenskaperna för genvägen
kryssar du i "Close on Exit" (andra fliken).
5 svar · 1 463 visningar · startad av Patrik81
Sökte runt lite och kom till slut fram till att detta borde vara rätt ställe att fråga, och att ingen tidigare frågat om det...
Jag håller på och mixtra lite med ett experiment, och har en bat-fil som skall kopiera en bild från en mapp till en annan.
Allt flöt på jättefint till jag kom till bilden döpt "segelbåt.jpg" och skulle testa att kopiera denna med en enkel instruktion:
copy d:\patrik\segelbåt.jpg c:\slask
det som då händer är att jag får fram:
C:\WINDOWS\Skrivbord>copy d:\patrik\segelbõt.jpg c:\slask
Det går inte att hitta filen. - d:\patrik\segelbõt.jpg
0 fil(er) kopierad(e).
Och den borde inte hitta segelbõt.jpg men varför konverterar den mitt å till ett õ? ä blir också õ och ö blir %.
Jag skulle behöva veta om man antingen kan få dos att tänka klart, eller på något annat sätt komma runt problemet.
OCH medan jag ändå håller på att fråga, hur får man en bat-fil att automatiskt stänga sig när den slutförts?
Sitter man i dos-promten så kan man ju skriva exit för att få den att försvinna, men hur fungerar det när promten reagerar på kommandon från en fil?
Vet inte om det är nödvändig information, men jag sitter på Win98SE
Tack på förhand
MVH Patrik
1. Använd edit i DOS-prompt istället för notepad när du skapar BAT-filen.
2. Dra ut en genväg till din BAT-fil. I egenskaperna för genvägen
kryssar du i "Close on Exit" (andra fliken).
Hej, tack för dina svar, men... om man skapar dessa filer dynamiskt med ett php script... som jag har avsett göra i detta fallet... finns det verkligen inget annat sätt att komma åt å ä och ö?
MVH Patrik
Patrik81 skrev:
finns det verkligen inget annat sätt att komma åt å ä och ö?
Tja, du kan ju alltid skapa en "sample"-fil i edit och kolla vilka ascii-koder som motsvarar "å", "ä", och "ö". Därefter kan du väl använda de numeriska värdena i PHP? (Kan inte själv PHP, men det finns väl nån motsvarighet till VBScripts "chr").
Beträffande din andra fråga om hur man stänger en DOS-prompt på 98:an så förstår jag inte varför du överhuvudtaget måste skapa en fysisk fil på disk och sen köra den. Kan du inte bara köra kommandona direkt via "system" eller "exec" i PHP?
Där sade du en intressant grej, att kolla ascii koderna... värt att kollas upp.
Ang. de fysiska filerna, så har jag aldrig provat på varken system eller exec, men hoppas få chans att testa dessa genom att förhoppningsvis starta bat-filerna med typ exec. (det är egentligen att kolla lite olika funktioner inom php som jag inte kan, som är grund till allt detta, bara att jag brukar välja lite omständiga sätt att kolla upp saker på :) )
Nåväl, nu har jag lite att kolla..
Och Solbulle: cls fungerade alldeles utmärkt, tack =)
MVH Patrik