webForumDet fria alternativet

Programfönster som inte ska aktiveras vid aktivitet..

Windows

9 svar · 352 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Har ett mycket litet, men dessvärre mycket irriterande problem eller hur man nu väljer att se på det..

På jobbet sitter jag med Outlook öppet hela tiden i bakgrunden & iom att det dimper ner mail precis hela tiden här så blir Outlook aktiverat & det gör att om jag sitter o jobbar i nått annat program så måste jag klicka nånstans eller alt-tabba för att återaktivera det program jag jobbar i..

Finns det nått enkelt sätt o göra så att Outlook jobbar i det dolda & enbart visar ikon för nytt mail nere i systemtray istället för att bråka med mig på det här viset?

Kanske ska informera att jag kör med det eminenta lilla freewareprogget: Power meny med... Det gör att man kan lägga ner Outlook i Systemtray.

(Jag antar att detta är en sak man löser i Windows & därför är detta postat här.. ;) )

Medlem sedan juni 200290 inlägg

Tools | Options | Preferences tab | Email Options button
| Advanced Email options button ...

titta langre ned pa fliken dar det star "When new items arrive"
och bocka for "Show an envelope icon in the system tray".

Jag har redan ett litet brev i systemtray..

Det jag vill är att inte Outlook skall aktiveras så jag slipper återaktivera ex webläsaren för att kunna skriva klart ett inlägg på webForum...

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Problemet att applikationer som plötsligt får fokus placeras överst i z-ordningen är nåt som många retade sig på i äldre Windowsversioner. I senare versioner så har Microsoft ändrat det till att fönster som får fokus istället börja blinka i aktivitetsfältet. När jag tex får mail i Outlook Express (Win2k) så gör den just så.

Lite lösa spekulationer ..

Du kör en gammal Windowsversion (vilket jag inte tror).
Du kör XP och Microsoft har ändrat tillbaka (vilket jag inte tror).
Du har ändrat Windows normala fokusbeteende med TweakUI eller nån registerinställning.
Outlook har nåt specialbeteende som Outlook Express och vanliga program inte har. (Har aldrig använt det själv.)
Ditt problem orsakas av "Power meny" som på nåt sätt förändrar Windows standardbeteende genom att förhindra att Outlook minimeras.

Jag kör XP & har inte pillat med nått förutom att jag använder power meny..

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fimpa PowerMeny och kolla om det blir bättre utan den.
Med TrayIT funkar det som det skall, kanske du kan köra med den istället.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Bire: Funkar exempelvis ICQ likadant när du snackar med någon där och samtidigt skriver på wF - att ICQ-rutan poppar upp när ett meddelande kommer från någon du redan snackar med?

Min flashar i aktivitetsfältet så som niko beskriver.
Bara en liten jämförelse. ;)

Ja, alla prog funkar givetvis så.. Därför postade jag detta i Windowsforumet. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Well, i 98 är det standard med flashning, så frågan är om det är en annorlunda standrar i XP eller om det är ditt lilla extraprogram som ställer till det. ;)

Testat att inaktivera det?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag flyttar tillbaka tråden till windowsforumet eftersom det inte enbart gäller outlook som det verkade från början. ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)