webForumDet fria alternativet

Nätverks åtkomst

7 svar · 245 visningar · startad av dahlgren

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har en dator med winxp pro. den är lösenordskyddad med vanlig windowsinloggning. Nu går det att komma åt filerna genom nätverket, detta vill jag för hindra hur skall jag gå tillväga?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du NTFS-filsystem på den?

Japp

Hur gör du för att kolla att det går att komma åt filerna?
Som standard är alla enheter dolt utdelade och då syns det inget i nätverket. Om man ansluter till en annan dator som har WinXP så måste man logga in såvida man inte använder ett konto som finns i båda datorerna.

Jag var nog lite odydligt i min fråga. Som det är nu kan vemsom helst starta upp min dator och få tillgång till det utdelade filerna utan att logga in. Det jag vill är att filerna endast skall vara utdelade om man loggar in på datorn och inte som nu när inloggningsrutan visas.

Om jag tolkar dig rätt så är ditt gästkonto aktiverat, det gör att någon som ansluter sig till din dator inte får upp någon inloggningsruta. Stäng gästkontot till att börja med.
Att ställa in så att man inte delar ut något förrän efter inloggning är nog värre att lösa tror jag.

ok, jag får helt enkelt stå ut med inloggningsrutan när jag vill komma åt saker på datorn.

Ja det är en säkerhets-sak att ha gästkontot avstängt helt enkelt.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)