Ok, förb*nade wfp :(
9 svar · 306 visningar · startad av frankof
Kan du beskriva problemet från början så frågan kommer med i denna tråd? (Förutom att jag är lat och inte orkar läsa tråden du refererar till ;), underlättar det för alla som senare stöter på samma problem och söker i forumet)
Ok, vi är tydligen lite lata båda två ;)
Jo, som exempel:
Jag vill byta ut notepad.exe (45kb) mot en annan notepad.exe(254kb), skapar en backup på orginalfilen och kopierar den andra till win-mappen, "vill du skriva över notepad.exe(45kb) med notepad.exe(254kb)" jag svara "japp, bärgis", och kollar sedan vilken som ligger i win, jodå den börb*nnade notepad.exe(45kb)
Och lite sökande här på forumet gav en länk till microsoft där jag hittade detta
You may disable WFP by setting the value SFCDisable (REG_DWORD) in HKEY_LOCAL_MACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ Windows NT\ CurrentVersion\ Winlogon. By default, SFCDisable is set to 0, which means WFP is active. Setting SFCDisable to 1 will disable WFP. Setting SFCDisable to 2 will disable WFP for the next system restart only (without a prompt to re-enable).
Important: You must have a kernel debugger attached to the system via null modem cable (for example:I386kd.exe or Windbg.exe) to use SFCDisable = 1 or SFCDisable = 2.
After WFP is disabled using the SFCDisable = 1 setting, the following message will appear after logon:
Warning! Windows File Protection is not active on this system. Would you like to enable Windows File Protection now? This will enable Windows File Protection until the next system restart. <Yes> <No>.
Clicking Yes will reactivate WFP until the next system restart. This message will appear at every successful logon until SFCDisable is set to 0.NOTE: The above message will only be presented to Administrators.
Och jag testade detta i dag och nej, jag lyckades inte byta ut notepad.exe :(
Eftersom det historiskt har varit ett enormt problem att olika installationsprogram byter ut filer hej vilt i Windows-katalogen finns det ingen registry-flagga som enkelt stänger av WFP, utan man vill verkligen (med all rätt) att det här ska vara svårt. Flaggan SFCDisable är till för de som utvecklar och har en kerneldebugger aktiv, en väg som du förmodligen inte vill gå.
Däremot är WFP inte aktivt i safe mode, och då kan du byta ut filen. Om du läser http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q222193 ser du även att SfcScan har värdet 0, vilket innebär att man inte scannar efter utbytta filer direkt efter uppstart, vilket gör att när du bootar om efteråt kommer din egna kopia av notepad.exe behållas.
Boota i safe mode. Byt ut notepad.exe, ta bort %windir%\system32\dllcache\notepad.exe om den finns. Boota normalt igen.
Behöver jag säga att du gör detta på egen risk?
Behöver jag säga att du gör detta på egen risk?
Nädå, men det är ju inte mycket som kan gå fel när man använder regedit ;)
Just det ja, dom mapparna som liger i roten med %-tecken före och efter, vad är det? någon typ av tempmapp?
Jag ogillar att massor av mappar/filer i roten, men eftersom XP är nytt för mig är jag lite försiktig med att flytta/ta bort grejer :l
Det enklaste tror jag är att kopiera in filen i cache-katalogen... ;)
frankof skrev:
...med %-tecken före och efter, vad är det? någon typ av tempmapp?
%windir% är samma sak som c:\windows (eller var du nu installerade windows någonstans).
Man skriver ofta %windir% exempelvis i script för att vara oberoende av vilken dator man kör på (någon kan ju ha installerat windows i "e:\windowsxp"). %windir% är en miljövariabel som sätts under installationen.
Skriv echo %windir% i en command prompt så ser du vad jag menar.
Nu fattade jag inte riktigt här :q
Jag har två mappar i min rot (C:)
$CTJTMP och $OEM$
Så jag har fysiskt(?) två mappar på min hd, inte bara någon hänvisning i ett script.
Jaha... Nu pratar vi förbi varandra tror jag :)
Du frågade "...roten med %-tecken före och efter...", men menade väl egentligen "...roten med $-tecken före och efter...."?
Jag har ingen aning vad dina $-tecken mappar är, säkert nåt installationsprogram som inte städat efter sig. Jag skulle göra rename på katalogerna, men låt dem ligga kvar nån vecka. Har det inte uppstått några problem skulle jag ta bort dem.
Djävlar vad vaken jag är :r
"konstiga" tecken som "konstiga" tecken, dollars eller procent sak samma :e :r
Det fungerade att byta notepad i felsäkertläge, tackar :e