ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg Hej, (Forum?)
I mitt hemma-nätverk har jag en Windows 2000 Advanced Server till det en klient, XP Pro.
På servern har jag installerat och konfigurerat DHCP, Routing, IIS Webserver och FTP, alla komponenter är Microsofts egna, de inbyggda. På servern finns 2 st 3Com kort som jag då routrar emellan.
Jag har några problem, vet inte riktigt var problemet ligger, misstänker starkt att det är fel i min router konfigurering. Eller är det att jag har korsad kabel mellan servern och min klient? Mellan servern och Internet är det en rak kabel direkt in i väggen. (Bredbandsbolaget)
1. När jag hämtar något från servern via utforskare eller ftp går det rasande snabbt. Men när jag ska ta ngt från min klient och lägga på servern går det skitsegt! Typ 20-30kb/s.
2. På min klient kan jag inte ta emot filer från polarna via icq. Filerna poppar upp som vanligt men inget överföring sker. På servern är det inga problem med icq.
Hjälp!
/Johnny
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Kan det vara så enkelt som att det ena nätverkskortet är satt på Autosense och att det andra står på 100 Mbit Full Duplex?
Har du kollat DNS-inställningar?
Har du kollat båda datorernas händelseloggar?
2. På min klient kan jag inte ta emot filer från polarna via icq. Filerna poppar upp som vanligt men inget överföring sker. På servern är det inga problem med icq.
Så är det, om du kör NAT och privata IP på insidan, "kan man inte"* ta emot filer från utsidan.
*man kan portforwarda de olika portarna som ICQ använder direkt till en dator på insidan vilket då löser problemet.
ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg Alla nätverkskort är 3Com 3C905B. De är alla satta på "Hardware Default" som standard. Riktigt vad det innebär vet jag inte. Ändra till AutoSelect?
DNS: Jag har en Forward Lookup Zone och en Reverse... Båda är AD integrated. I "monitoring" får jag pass på båda hållen. Jag har till det yttre nätverkskortet på Servern dynamisk ip. Till det egna nätverket har jag ett eget ip-område tilldelat via DHCP men använder BBB dns.
I DND loggen får jag ibland...
DNS Server has updated its own host (A) records. In order to insure that its DS-integrated peer DNS servers are able to replicate with this server, an attempt was made to update them with the new records through dynamic update. An error was encountered during this update, the record data is the error code.
If this DNS server does not have any DS-integrated peers, then this error
should be ignored.
If this DNS server's ActiveDirectory replication partners do not have the correct IP address(es) for this server, they will be unable to replicate with it.
To insure proper replication:
- Find this server's ActiveDirectory replication partners that run the DNS server.
- Open DnsManager and connect in turn to each of the replication partners.
- On each server, check the host (A record) registration for THIS server.
- Delete any A records that do NOT correspond to IP addresses of this server.
- If there are no A records for this server, add at least one A record corresponding to an address on this server, that the replication partner can contact. (In other words, if there multiple IP addresses for this DNS server, add at least one that is on the same network as the ActiveDirectory DNS server you are updating.)
- Note, that is not necessary to update EVERY replication partner. It is only necessary that the records are fixed up on enough replication partners so that every server that replicates with this server will receive (through replication) the new data.
Förstår dock inte så mkt av det.....
I de andra loggarna hittar jag inget av betydelse (vad jag kan utläsa ;-)
/Johnny
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
stoffe-2k skrev:
*man kan portforwarda de olika portarna som ICQ använder direkt till en dator på insidan vilket då löser problemet.
Att portforwarda går ju, men man får då inte glömma att ställa in ICQ på att lyssna på rätt portar. Det hela kompliceras lite av att icq har en bugg som gör att det inte lyssnar på de portar man ställer in den att lyssna på. Här finns en stegförsteg-guide som man kan följa för att åtgärda det problemet.
tips: Ställer man in icq olika på de olika datorerna i nätverket och forwardar "rätt" portar till "rätt" dator, så kan man använda filskickningsfunktionen på flera datorer.
ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg Tack Peer och Stoffe-2k. Era tips om portforwarding gav lyckat resultat...
Däremot är inte fråga 1 löst ännu...
1. När jag hämtar något från servern via utforskare eller ftp går det rasande snabbt. Men när jag ska ta ngt från min klient och lägga på servern går det skitsegt! Typ 20-30kb/s.
Ngn som har ideér?
Än en gång... tack!
/Johnny
kör upp en perfmonitor och kolla om det är något skumt som händer.....
ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg hmmm vad är en perfmonitor?
/Johnny
ProtonMedlem sedan okt. 2000242 inlägg Hej!
Jag har löst detta efter mer eftersökningar på nätet. Det är vissa problem med något som heter "Down Poll Rate" den stod på serven och klienten på 8. Jag ändrade det efter ett tips på Dells sidor till 64. Det funkar därefter strålandem korten är 3c905B-TX.
Men vad är egentligen Down Poll Rate. Är det längden på???
/Johnny
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Ingen aning, men det förvånar mig inte att det står på Dells hemsida... ;)