webForumDet fria alternativet

Problem "VIA bus master IDE drivers"

7 svar · 283 visningar · startad av Sico

SicoMedlem sedan maj 20001 980 inlägg

"VIA bus master IDE drivers" under "SCSI- och RAID-styrenheter" i enhetshanteraren vill sig inte installeras. Har provat med orinal drivrutiner och dom senaste via 4in1. jag har ett Asus A7v modekort och en IBM 120gb hdd. Vad skall jag göra? Plattformen är WinXP.

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Är det inte så att det är som i Win2k att diskstyrenheter ska installeras under början installationen av OS:et?

Men det ska väl gå att installera efteråt ändå eller? Jag fick ju in skiten när jag hade win2k. Ursäkta men jag e gött sur nu.

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Sico skrev:

Men det ska väl gå att installera efteråt ändå eller?

Ingen anning (jag har aldrig pysslat med SCSI och RIAD tillsammans med Win2k eller WinXP), men min tanke var att det på nått sätt känns enklare att göra det så "tidigt" som möjligt.

/R
Har du läst det här:
http://www.viaarena.com/?PageID=66

Nja, hade inte läst det innan men hade en "hmm" om det ändå.
Visst med dessa program så visas det att jag har DMA 100 men jag har fortfarande ett utropstecken i enhetshanteraren på "VIA bus master IDE drivers". I readme står det står det att man i ska kontrollera i egenskaper för "VIA bus master IDE drivers" att "viaide.sys" ska va med i listan. Men så långt kan jag ju inte komma. En kompis DMA fungerade perfekt efter att ha lagt in DMA Filter men jag kan som sagt inte få det att funka pga att den här enheten inte är installerad :(

QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg

Har du kollat så det inte är disbled i biosen eller något sånt?

Den säger att UDMA mode 5 är på på primary disc i enhetshanteraren, kanske kan va inaktiverad i BIOS ändå? Bäst jag tar mig en tur dit kanske.

Oj vart så jäklans slö nu. Men när jag fick ta och starta om datorn idag och kollade i BIOS och där stog den på "mode 5" .. Så nån som vet vad det kan vara?

255 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731065814-full.56cc9887
122 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta forumlista (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)