AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag har Windows XP Pro och vill även installera Windows ME (möjligtvis Windows 98). Jag har två hårddiskar. På masterdisken har jag en partion som täcker hela disken med NTFS. Den andra disken har också en partion som täcker hela ytan och även den är NTFS. Men jag vill nu förminska partionen på första disken som XP är installerat på och klämma in en till partion efter den. Det är ju inga problem men hur ska jag göra när jag installerar Windows 98 eller Me där sedan? Hur kommer bootsektorn att bli? Jag läste att Windows 98 skriver över hela bootsektorn och därför kommer Windows XP inte fungera som det ska. Hur ska jag lösa det? Jag vill helst slippa installera om XP. Beskriv steg för steg.
EDIT: Skall tilläggas att den andra disken används för lagring och det finns därmed inte något operativ på den.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Får jag ställa en motfråga innan jag börjar förklara?
Varför vill du ha in win9x i datorn? Vad är det som inte fungerar att köra i winXP ens med kompatibitetsguiden?
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Colin McRae 2 funkar kanon på XP för mig. Vet inte hur det är med ettan. Du kanske ska prova ladda ner lite patchar?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag får en blåskärm i XP där det står något med att drvrutinen har fastnat i en oändlig loop. Ettan går inte att få igång alls. Jag vill gärna testa med 9x men jag vet inte hur jag ska göra. Har även testat med patchar utan resultat.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg STOP-kod?
Blåskärmen tyder ju på att du har något annat problem - felet sitter inte i Collin McRae.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Med tanke på din fråga här så är det väl ganska givet vad du har för fel som gör att en del saker inte funkar.
Ta hem nya drivare och testa.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Drivisarna är de senaste och ska inte vara problemet. Däremot läste jag nu att Juggler pratade om Indeo Video. Att det kan ställa till problem när det installeras gång på gång. Hur får jag bort det j*vla skiten?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Men om det nu är det faktum att Indeo Video codec installeras om och om igen som gör att drivrutinen fastnar eller att jag använder Dx 8.1 så är det väl mycket bättre om jag installerar Windows 9x och använder det endast till CMR. Då kan jag köra DX 6.1 där och Indeo Video bör ej krångla. Värt ett försök. Men hur gör jag?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Alternativt att jag på något sätt kan ta bort Indeo Video och ersätta Dx 8.1 med 6.1 istället. Men kan någon tala om hur man gör?!?
Jag tvivlar dock starkt på att datorn kommer att fungera förövrigt med Dx 6.1 istället för 8.1 men men.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Du lovade att du skulle förklara SirPeter. Detta är min önskan så jag kan bara hoppas att du fortfarande vill göra det.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du kan lugna dig lite så kommer svar. ;)
Det är korrekt att 9x sabbar så att inte XP kan startas men det går att lösa genom att reparera XP-installationen efter att du har lagt in 9x. På så sätt får du ett val vid uppstarten där du får välja vilket OS du vill köra. Däremot håller jag fortfarande fast vid att det troligtvis inte kommer att lösa dina problem.
Om du inte har provat att köra kompatibilitetsguiden och välja att köra ditt spel som en 9x/ME-applikation så gör det först.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Det har jag testat. Jag har testat med patchar och liknande också. Jag har kollat så att kortet sitter i ordentligt. Senaste drivisarna är inlagda.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Är du 100 på att det funkar med reparation sedan så att jag verkligen inte sabbar något.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jag kan inte garantera att det blir rätt när du gör det eftersom jag inte vet vare sig hur det är gjort tidigare på din dator eller hur mycket du kan eller ens hur du gör din installation.
Det enda jag kan säga är att det går att göra som jag skrev ovan.
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag vågade inte installera så som vi pratade om så jag bytte till en annan hårddisk istället som jag installerade Windows Me på. Jag fick igång CMR1 utan problem. Har spelat det nästan hela kvällen nu utan problem. Det hängde sig dock en gång men inget annat har krånglat. CMR2 har jag inte testat än så jag får se om det flyter på lika bra.
CMR2 strulade redan från början när XP var nyinstallerat och CMR 1 gick inte alls att få igång. Med detta vill jag inte säga att XP är dåligt på något sätt men det har sina brister. Kompatibilitetsläget verkar inte fungera riktigt fullt ut. Iallafall inte som man skulle kunna tänkas vilja.
Tack för all hjälp. Jag kommer att tala om hur det går med CMR2 sedan.