webForumDet fria alternativet

Nätverk med win 2k

3 svar · 220 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Är ny på nätverksområdet och försöker få ihop ett lan med 3 datorer, men har inte fått det att funka.

Dator A

Dator B

Dator C

De är alla anslutna till en hub.

FRÅN C:
När jag i C klickar på "Nätverket" -> "Hela nätverket" får jag två ikoner med 3 datorer på: "Arbetsgrupp" och "lokal". Klickar jag på "lokal" kommer jag till de utdelade katalogerna på C, klickar jag på "Arbetsgrupp" så kommer endast B upp (A borde väl också komma upp här? "Arbetsgrupp" är ju standard på win2kpro) och när jag klickar på B så måste jag ange lösenord för den, men jag har aldrig agett nåt lösenord.

Hur tar jag reda på vilket lösenord jag har för dator B?
Hur får jag upp dator A på samma sätt som jag fått upp B?

FRÅN A:
När jag i A klickar på "Mina nätverksplatser" -> "Hela nätverket" -> "hela innehållet" -> "Microsoft Windows Network" -> "Arbetsgrupp" finns inte en enda dator.

Hur får jag fram de andra två här?

FRÅN B:
När jag i B klickar på "Mina nätverksplatser" -> "Hela nätverket" -> "hela innehållet" -> "Microsoft Windows Network", så finns två grupp-ikoner: "Arbetsgrupp" och "lokal". I gruppen lokal kommer jag åt de utdelade mapparna i C och det funkar hur bra som helst! Men i gruppen "Arbetsgrupp" finns endast det utdelade i lokala datorn.

Hur får jag fram A här?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Delar du ut något på A?? Någon brandvägg på någon av datorerna?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du kanske ska aktivera gästkontot annars måste du logga in som administratör

gå in under kontohanteraren o aktivera gästkontot

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

mayday skrev:

Du kanske ska aktivera gästkontot annars måste du logga in som administratör

gå in under kontohanteraren o aktivera gästkontot

NEJ, det är det sista du skall göra.
Däremot behöver du ha ett konto med samma namn som du använder på datorn med Win98 på de datorerna som du har Win2k på.

För att se om du har kontakt mellan datorerna till att börja med så kan du testa att pinga mellan dem, både med ip-nummer och med namn.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)