webForumDet fria alternativet

Windows 2000 Server - svår fråga!

23 svar · 428 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Körde en Windows update ochg passade även på att ladda ner tre extra drivrutiner som skulle passa min modell.

PowerEdge 2450, Windows 2000 Server.

Nu startar inte datorn.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q113573

Det kommer en blå skärm med ovanstående felmeddelande.

Vad göra??

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det står ju på den sidan som du länkar till.

Precis... och det är det som inte fungerar...

Jag ringde till dell igen och dom sa att det skulle vara firmware update.

Man kommer inte längre än till den blå skärmen i alla fall!

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Har du provat att trycka på F8 precis innan windows börjar ladda? Då kanske du får upp en meny med lite alternativ?

Ja, och inte ett enda av de alternativen fungerar.

Ska höra med dell...

[r]
Detta var Windows update bör tilläggas!! Alltså, inget trixande på något vis!

OK, en firmware ser ut att saknas! Jag har den på diskett, hur får jag in den i datorn!?

Kan man dra igång servern på något vis... Kanske via den medföljande Windows 2000 skivan!?

Dell säger att de har haft någon mera kund i Sverige med detta problemet. Jag måste byta tillbaka till min gamla firmware samt köra någon typ av repair för att få in den gamla drivrutinen på på scsi kortet. Eller raid kortet ska det kanske vara...

Alternativet han erbjöd var ominstallation av allt! Det känns inte så där otroligt upplyftande...

Exakt vad innebär det att "göra en repair"?

Det är det jag ska göra om en stund... då jag ska försöka att få in de gamla drivrutinerna till raid kortet igen...

Dåligt med feedback här...

Hur skriver jag en "txtsetup.oem" -fil? Att läggas på en diskett...

fredrik1Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

Hur menar du med txtsetup.oem?

Det vet jag inte!!

När man startar datorn från cd så kan man trycka F6 snabbt som fan för att installera / uppgradera mjukvara till RAID kontrollen. Om man väljer det alternativet frågars efter ett tag efter en fil med namnet txtsetup.oem.

Filen finns inte på 2000 server skivan (har kollat)
Har du provat med drivrutinerna till raid kortet har du dom på cd skiva det är kanske den du behöver sätta i.

ok, tack...

Problemet är att det är fel firmware. Jag borde installera dom gamla först och det är det som inte fungerar.

Hur har då det med hårddiskarna har du en partion med system och sen......

Nej, 2 x 18 GB, speglade med 3 eller 4 GB för OS och resten för filer.

Servern är för webb så det går inte åt så mycket plats, alltså disk plats.

[r] Alltså, diskarna uppträder som EN disk och det märks aldrig att det är två. Egentligen lite over-kill... men jag visste inte bättre vid investeringstillfället!

Det finns en diskett med namnet "DSK DRVR PERC2 W2K B2947 V2.1" som är den riktiga.

För övrigt samma namn på mjukvaran som jag laddade ner från nätet ser jag nu.

OK, det finns hopp... Jag lyckades starta datorn med hjälp av disketten.

NU kan jag försöka uppdatera firmware! Eller för att vara mer korrekt, installera originalversionen!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Windows 2000 Server - svår fråga!

Eclipse skrev:

Körde en Windows update ochg passade även på att ladda ner tre extra drivrutiner som skulle passa min modell.

Det är ganska typiskt Dell är jag rädd. En del andra märken är bättre men nästan alla servertillverkare kräver någon form av specialdrivare för att allt ska funka klockrent.

Ett alternativ är att du installerar Windows 2000 igen men inte till WINNT-katalogen utan till t.ex. WINNT2.
Boota sedan servern med hjälp av installation 2. Därigenom kommer du att komma åt filsystemet.
Med hjälp av REGEDT32 kan du sen, jag har för mig att det heter, köra "Load Hive" och importerar registret från den vanliga WINNT-installation. Ändra enligt de instruktioner du har fått från Microsoft-artikeln. Pröva därefter att starta om datorn igen, men den här gången med den vanliga installationen. Så här kan du växla mellan installationerna till dess du har fått ordning på din normala installation - då kan du ta bort WINN2-installationen.

Jag hoppas dock att du har prövat att köra "Last Known Good" innan du gav dig på de övriga aktivitetsplanerna.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eclipse skrev:

[r] Alltså, diskarna uppträder som EN disk och det märks aldrig att det är två. Egentligen lite over-kill... men jag visste inte bättre vid investeringstillfället!

Overkill? Absolut inte. En riktigt server ska alltid köras med minst två redundanta diskar för systemet. :)

Jovisst... men jag visste inte att NTFS var ljusår bättre än FAT32 och HFS+.

Lösningen
Så här gör man om man installerat mjukvaran "Adaptec Scsiadapter Driver Version 2.6.0.4892; Released on July 30 2001" från Window Update:
- cd skivan "Windows 2000 Server"
- disketten "DSK DRVR PERC2 W2K B2947 V2.1"
1. Gå in i BIOS och be datorn starta från cd skivan.
2. "Press any key" för att starta från CD, "Press F6" för att ladda mjukvara för Raid controlern.

Lösningen låter larvigt enkel och jag har verkligen ingen aning om det är såhär man gör... Men det var det enda jag gjorde!

Det verkar inte i skrivande stund som om Firmware uppgraderingen har någon negativ inverkan på servern.

Jag vill också tillägga att detta problemet endast drabbar Dells kunder som köpte en PowerEdge för snart två år sedan. Nyare datorer skeppas med senare hårdvara och dom får ingen notis om denna uppdatering av Windwos Update. (Vi har ytterligare en datorn från 2001, därför vet jag det.)

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)