webForumDet fria alternativet

processor kapacitet

7 svar · 439 visningar · startad av NiC

NiCMedlem sedan mars 200250 inlägg

Har tyckt att min burk har viarit lite slö på sista tiden så jag gick in i "system tools" (win 98) och kollade på använd processorkapacitet (kommer inte riktigt ihåg vad det heter). När alla bakgrundsprogram (antivirus m.m.) var avstängda låg använd processorkapacitet konstant runt 50%. Ska det vara så? Tycker det verkar lite väl mkt när man inte gör något......

system:

PII 700 MHz
256 mb ram
win 98

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nej så skall det troligtvis inte vara.
Kolla vilka program som går igång när du startar datorn antingen via registret eller via msconfig.
Du kan dessutom kolla om du har en massa spyware i datorn med hjälp av programmet ad-aware som du kan söka efter länk till här i forumet.

testat........inget hjälper!

Har testat köra ad-aware, hittade inget. Har kollat vilka program som körs igång när datorn startas, verkar inte vara något konstigt (vad jag kan se).

Det underliga är att när jag kör "system monitor" för att kolla hur mycket kapacitet som används visar den på ca 50% om jag inte gör något alls. Om jag rör muspekaren går den använda kapaciteten ner till ca 5% ?????

Någon som vet nått smartt??

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vilka program körs i bakgrunden - posta en lista. :)

Det här är de "running task" som är igång nu. Jag har testat att stänga av virusprg. onnow och intellipoint, men det hjälper inte.

Kernel32.dll 4.10.2222 Microsoft Corporation Win32 Kernel core component C:\WINDOWS\SYSTEM\Kernel32.dll 4.3 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
MSGSRV32.EXE 4.10.2222 Microsoft Corporation Windows 32-bit VxD Message Server C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Mprexe.exe 4.10.1998 Microsoft Corporation WIN32 Network Interface Service Process C:\WINDOWS\SYSTEM\Mprexe.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
MMTASK.TSK 4.03.1998 Microsoft Corporation Multimedia background task support module C:\WINDOWS\SYSTEM\MMTASK.TSK 4.0 Microsoft Windows
Zanda.exe C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Zanda.exe 4.0
Cclaw.exe C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Cclaw.exe 4.0
Nvcsched.exe 1.03 Norman Data Defense Systems NVC Scheduler C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Nvcsched.exe 4.0 Norman Virus Control
Njeeves.exe C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Njeeves.exe 4.0
Taskmon.exe 4.10.1998 Microsoft Corporation Task Monitor C:\WINDOWS\Taskmon.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Systray.exe 4.10.2222 Microsoft Corporation System Tray Applet C:\WINDOWS\SYSTEM\Systray.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Ddhelp.exe 4.08.01.0881 Microsoft Corporation Microsoft DirectX Helper C:\WINDOWS\SYSTEM\Ddhelp.exe 4.0 Microsoft® DirectX for Windows® 95 and 98
Wmiexe.exe 5.00.1755.1 Microsoft Corporation WMI service exe housing C:\WINDOWS\SYSTEM\Wmiexe.exe 4.0 Microsoft(R) Windows NT(R) Operating System
Point32.exe 4.00.0657.1 Microsoft Corporation Microsoft IntelliPoint C:\PROGRAM FILES\MICROSOFT HARDWARE\MOUSE\Point32.exe 4.0 Microsoft IntelliPoint

Dbserver.exe C:\WINDOWS\SYSTEM\Dbserver.exe 4.0
Zlh.exe C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Zlh.exe 4.0
Osa.exe 8.0 Microsoft Corporation Microsoft Office Wrapper C:\PROGRAM FILES\MICROSOFT OFFICE\OFFICE\Osa.exe 4.0 Microsoft Office
Findfast.exe 8.0 Microsoft Corporation Microsoft Office Snabbsökning C:\PROGRAM FILES\MICROSOFT OFFICE\OFFICE\Findfast.exe 4.0 Microsoft® Snabbsökning
Onnow.exe 1, 1, 0, 0 ACARD Technology Corp. OnNow Application C:\PROGRAM FILES\ACARD\Onnow.exe 4.0 OnNow Application

Spool32.exe 4.10.1998 Microsoft Corporation Spooler Sub System Process C:\WINDOWS\SYSTEM\Spool32.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Nymse.exe C:\PROGRAM\NORMAN\NVC\BIN\Nymse.exe 4.0
Rundll32.exe 4.10.1998 Microsoft Corporation Run a DLL as an App C:\WINDOWS\Rundll32.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System

Rnaapp.exe 4.10.2222 Microsoft Corporation Dial-Up Networking Application C:\WINDOWS\SYSTEM\Rnaapp.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Tapisrv.exe 4.10.2222 Microsoft Corporation Microsoft® Windows(TM) Telephony Server C:\WINDOWS\SYSTEM\Tapisrv.exe 4.0 Microsoft(R) Windows(R) Operating System
Msinfo32.exe 4.10.2222 Microsoft Corporation MSInfo32 C:\PROGRAM FILES\COMMON FILES\MICROSOFT SHARED\MSINFO\Msinfo32.exe 4.0 Microsoft System Information

Kan något av detta vara boven???

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Ett tips är att alltid ha så lite program som möjligt i "systrayen" ( ikoner nere vid klockan)

Jag ser att du använder ett virusprogram, prova stäng av det.

Tjänsten findfast kan du ta bort, det är officepaketet som indexerar officefiler, den kan "tugga" till ordentligt ibland

mysteriet kvarstår!

Jag har testat att stänga av både virusprogram och findfast och allt annat som går att stänga av, men det ser lika dant ut ändå.

Det konstiga är att om jag startar om datorn och går in i "system monitor" så ligger nivån på 0-5% och det spelar ingen roll vad jag gjort innan (kört program och så). När jag rör musen går nivån ner till 0% och sedan upp till 50% och ligger kvar där. Om jag går ur "system monitor och startar det igen så ligger nivån fortfarande på 50%. Funderar lite på om det är något konstigt med "system monitor". Någon som varit med om något liknande? Finns det något annat sätt att kolla hur mycket av processorns kapacitet som används?

/NiC

Verkar ha löst sig!

Hämtade hem wintop och testade med det. Det visar att 98% av processorn inte används. Verkar som om "system monitor" är rätt kass! Microsoft har förstört ytterligare en dag för mig..........

/NiC

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)