webForumDet fria alternativet

RAID0 installation

4 svar · 225 visningar · startad av Han-Solo

Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg

Har problem med Windows2000 installation på en ny RAID0 dator.
Moderkortet är ett Abit IT7 Max2 och 2st WD HDD på 80GB vardera.

Jag har placerat respektive hårddisk som primary master på varsin kanal(IDE3 och IDE4) som är avsedd för raid. IDE1 och IDE2 saknar hårddiskar!!!

Jag konfigurerade en RAID0 array av allt HD utrymme. Därefter skapade jag en 10GB partition med en windows 98 startdiskett:s FDISK, som jag därefter formaterade. Allt verkar OK...(bortsett från att FDISK fick ganska märkliga värden på HELA hårddiskstorleken)... Efter formateringen är hårddisken 9.991 GB stor...

MEN när jag sätter igång installationen av w2k pro så säger installationsprogrammet efter en stunds sökande att det inte finns några hårddiskar... nej visst inte på IDE1 och 2 MEN på IDE3 och 4 sitter dem ju!!!

Någon som vet vad jag ska ta mig till?

Jag tror jag hittade en bra artikel om detta. Om jag förstått rätt så ska jag om jag är alert när jag startar installationen få ett val alternativ att installera raid drivrutiner om jag trycker <F6> vid rätt tillfälle... Jag ska prova det... kör jag fast igen så hör jag av mig!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Presic när första blåa installations skärmen kommer, står det längst ner vilken tg. man ska trycka om man ska använda andra drivrutiner för RAID/SCSI än MS egna....

JugglerMedlem sedan okt. 200221 inlägg

kan inget om raid men nog måste det val finnas en hdd på ide0 oavsett raid eller inte?

nope... jag har endast raid diskar i maskinen och de sitter på Ide3 och 4, funkar fint om man följer tipsen ovan.

247 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
121 ms — hämta forumlista (db)
119 ms — hämta statistik (db)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)