Jag har haft XP Pro ett tag nu men det är först nu det har dykit upp ett litet problem. Det är nämligen så att datorn startar om av sig själv ibland, mycket störande. Och efter omstarten är inte fläkten igång. Då måste man starta om datorn manuellt med knappen. Iallafall så visas ett felmedelande efter omstarten där det står att windows var tvunget att återaställas efter ett allvarlig fel. Jag kan tänka mig att det handlar om någon hårdvara som inte trivs. Det här händer oftast när man startar något program men ibland redan under uppstarten.
Windows XP startar om!
8 svar · 429 visningar · startad av jockeb
Börja med att ställa om så att datorn inte startar om när det blir nåt fel.
Det gör du via Systemegenskaper - Fliken Avancerat - Nedersta knappen som det står Inställningar på.
Nästa gång det sker så får du förhoppningsvis en blåskärm med en massa kryptiska siffor och bokstäver.
De siffrorna och bokstäverna skriver du noga av och postar här så kommer det snart en av de personer som kan tyda nästan exakt vad det är som gör att din dator inte vill fungera.
Hallå.
Jag har haft exakt samma problem som du har och det var inte bara några små inställningar som behövde justeras, Datorn fungerade bra till en början, men efter ett tag så började den bli ganska så underlig. Den kunde starta om när man spelade eller när man startade den. Det spelade inte så stor roll när den startade om, den gjorde det iaf. Sen så blev vi så less på att den gjorde det, och eftersom att vi hade garanti och allt så skickade vi den till KL (Kontors Landslaget). Och när vi fick tillbaka datorn så visade det sig att det var RAM Minnet som var trasigt. så jag föreslår att du tar och kollar upp det så att de inte blir någet mer problem. Det kan nämligen störa grafik kortet om du inte har just RAM minne.
Hoppas det är till någon hjälp.
Kan vara Modemet
Hej!
Har haft samma problem. Men då märkte jag att om jag inte stängde av mitt externa modem när jag stängde av datorn så startade den om.
:)
Det där med modemet känner jag igen.. Jag hade en dator P2 350 som startade om jag slog på modemet.. ;)
Idag har jag ett annat problem. XP vägrar tänga av datorn. Vilket val jag är gör blir det alltid en omstart.. :(
He he... burkar ha samma problem med Win Me, datorn kan starta när som helst under dyngnet bara så där.. har dock adsl.
SirPeter >> Jag har gjort som du sa men felet har slutat inträffa nu. Lite märkligt eftersom jag inte har gjort någon mer ändring.
Tack för all hjälp förresten.
kolla ditt grafikkort, har flera polare som också har problemet att xp startar om, testa nya drivrutiner först..
Nu har det hänt saker här. När jag startade upp datorn idag startade den om och en blå skärm kom upp. Först stod det en massa text om att det var ett fel. Efter det stod det så här:
Fil: TICalac.sys
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Teknisk info:
STOP: 0x00000050(0xE1BE6040, 0x00000007, 0xFCA47F20, 0x00000001)
TICalc.sys - Address FCA47F20 base at FCA47000, DateStamp 371a8711
Jag startade sedan om datorn avinstallerade TI-blacklink och ytterligare en programvara från TI (två program till min miniräknare). Efter det gjorde jag en sökning efter filen TICalc.sys. Innan sökningen var klar startade dock datorn om sig igen och ett nytt felmeddelande kom upp på den blåa rutan:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Teknisk info:
STOP: 0x0000000A(0x00000000, 0x00000002, 0x00000000, 0x804E1640)
Jag har nu gjort en sökning på google och hittade följande information från microsoft:
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en/prork/prhd_exe_duol.htm
http://www.microsoft.com/WINDOWS2000/techinfo/reskit/en/ProRK/prhd_exe_igcc.htm
Som ni har sagt kan det kanske ha att göra med ett trasigt ramminne. Vad tror ni?