webForumDet fria alternativet

Partitionering

5 svar · 276 visningar · startad av dahlgren

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 442 inlägg

Jag undarar om det finns något program liknande partition magic som funkar med xp och ntfs. Jag har ingen möjlighet att formatera om allt, utan vill ha kvar datan på disken.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19993 824 inlägg

Partition magic 7 funkar med Xp och ntfs.

Jag får fel när jag försöker flytta utrumme från en ntfs partion till en fat32. Lyckades skapa en partition på 38 mb men det känns lite lite. Det står too many errors när jag försöker. Kanske ska man köra scandisk och defrag och sendan göra ett nytt försök.

Problemet är löst.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Skriv gärna hur du gjorde ifall fler hamnar i samma situation så att det kan söka i forumet och få hjälp.

Lösningen

Efter de första försöken så gick inte inte windows att starta. Genom att boota med xp skivan och sedan köra chkdsk/f och sen skriva nya bootsektorer så startade windows igen.

När jag skulle sno åt mig utrymme från min ntfs partition så valde jag att inte skapa en ny partiotion av det lediga utrummet utan gjorde en omstart i mellan för att dela upp det i flera steg.

Sen var det bara att starta partition magic igen och skapa en linuxpartition av det ledigia utrymmet jag fick fram.

Ingen fil information gick förlorade. Glöm inte att skapa räddnings disketter till partition magic.

Genererad på 491 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb