webForumDet fria alternativet

Vad skall man välja?

Windowsur Windows

32 svar · 853 visningar · startad av Hepzy · sida 2 av 2

Frågan, av Hepzy

Jag kör nu med XP pro, och vet inte hur många som varit på mig med sura kommentarer om kasst det är. Tänkte därmed höra mig för vad ni anser? W2, W98 eller vad? Kan ju även nämna kanske att jag -haft- en hel del problem just med XP. Har fått formatera om disken helt en gång, samt att den startar om sig själv lite då och då utan att ge någon som helst varning. Väldigt ofta så blir det något fel med

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Om det strular så infernaliskt med WinXP så tvivlar jag på att det blir bättre med Win2k. Jag körde med Win2k innan jag bytte en hel del hårdvara men efter det fungerar varken Win2k eller XP utan blåskärmar och andra skumma fel. (iofs misstänker jag att moderkortet är "halvtrasigt" men inte kunnat bevisa det) Så jag återgick till Win98 och det har aldrig fungerat bättre.

Men vad har du för hårdvara? Moderkort, ljudkort, nätverkskort, ljudkort, grafikkort....

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hmm... Jag har aldrig haft allvarliga problem med XP.. har dessutom aldrig hört nån annan som haft det heller i min bekantskapskrets..

Mysko... Kan det vara SBT? ;) :e

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Det första jag skulle försöka med är att göar en total ominstallation. Det brukar lösa det mesta och tar inte mer än 1-2 timmar :)
Om det inte blir bra efter det så är det bara att gå ner i versionerna och prova 2k eller 98.
Du har också en ganska liten HD, hur mycket ledigt har du på den? WinXP tar väldigt mycket minne så det kanske har med det att göra.

/Viktor

Jag har kört XP på 64Mb RAM & det var iaf snabbare än Win 98 med 64MB ram... Så pillar man bort allt tekniskt mumbo-jumbo & grafieskt lull-lull så är XP mindre krävande än 98, imho..

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Bire skrev:

Jag har kört XP på 64Mb RAM & det var iaf snabbare än Win 98 med 64MB ram... Så pillar man bort allt tekniskt mumbo-jumbo & grafieskt lull-lull så är XP mindre krävande än 98, imho..

Jag tänkte mer på HD'n :) 18GB fyller man lätt utan XP och bara XP tar ju 1½ GB, sen vill ju XP ha en swap fil också.

/Viktor

Hmm... 18GB.. Ok då ;)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Bire skrev:

Mysko... Kan det vara SBT? ;) :e

Ja när det gäller mig iaf... jag gillar bla att förstöra filsystem ;) Råka radera viktiga filer utan att tänka mig för.

Men jag gissar fortfarande på hårdvara som är konstig, drivrutiner som är konstiga eller virus.

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

När man skall scrolla med musen så zoomar den istället text och bild. Tangentbordet pendlar mellan strejk och icke sådan. Med andra ord; ibland går det inte alls att skriva något.

Fönstrena, de nya som öppnas, hamnar alltid längst bak istället för längst fram, dessutom så försvinner listen högst upp när man maximerar det. Som när man väljer att ha helskärm.

Markören är lite udda också. Markerar/öppnar jag exempelvis Papperskorgen på skivbordet så kan jag inte lätt stänga ner det nya fönstret och därefter klicka på Mina Dokument. Gör jag det så öppnas båda fönstren.

Nu är det samma visa igen. För stunden fungerar tangentbordet nog för att jag skall kunna skriva här. Har inte laddat ner något sercive pack, så det kan inte bero på detta.
Drivrutinen till musen är WinFast(R) Display Driver, den som följde med datorn vid köpet.
Får inga felmeddelanden, datorn finner inget vid felsökning.
Någon som har någon idé?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

WinFast(R) Display Driver är inte drivare till musen utan till ditt grafikkort.

Börja med att köra alla updates och patchar från Windows-Update och se om det blir bättre, innan man har gått igenom wu så är inte en installation färdig.

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

*Mummel* Det visste jag. Tänkte helt fel och skyller på den tidiga timmen. :r

Är lite misstänksam mot att köra just updates. Det är när jag gjort detta som helvetet brakat löst tidigare gånger.

Nu har jag istället uppdaterad drivrutinen till musen från logitechs hemsida. Får se om det håller sig lugnt nu.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Har du 500 MB RAM kan du uppgradera till Windows 2000 och det kommer att gå snabbt som fasen!

Windows 2000 är en bra och stabil produkt idag. XP är rätt nytt och oprövat.

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Eclipse skrev:

XP är rätt nytt och oprövat.

Det finns mycket som är bättre i Windows XP än i Windows 2000 beträffande funktionalitet. Den som vill läsa detaljer kan göra det här: http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/01/12/XPKernel/XPKernel.asp

Beträffande kvalitet, så kör Microsoft ett automatiska tester varje dygn under utvecklingen på ett stort antal datorer med olika hårdvara, därtill finns många företag som är med i betaprogram.

Om du har några konkreta exempel på felaktigheter eller problem i Windows XP kan det vara lämpligt att skriva om dessa här, men kommentarer som "XP är rätt nytt och oprövat" tillför inte så mycket.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Mina erfarenheter:

På min dator har Win 2K alltid varit stabilare än Win XP. Inget av dem är dåligt. Har man en dator som är ett år eller mindre så är nog XP det bästa valet. Båda två är oändligt mycket stabilare än Win 98. Kör Athlon 800 MHz, 256 MB RAM. Jag upplevde XP som något segare att köra på min dator, trots att jag stängde av allt lull-lull.

Man kan alltid kolla sin hårdvarukompabilitet på
http://www.microsoft.com/windows2000/server/howtobuy/upgrading/compat/search/devices.asp

Sannolikt är din hårdvara inte särskit kompatibel med XP och det är inte XP:s fel.

Logitechs produkter har jag ingen jätteerfarenhet av, men min trådlösa mus och tangentbord blev sämre och sämre, batteribyte hjälpte aldrig. Till slut gav både mus och tangentbord upp helt. Fick nytt på garanti, men redan efter par månader har den nya musen och tangentbordet visat sig lite opålitliga...

Att den zoomar istället för scrollar är ju däremot en funktion och inte en bugg! sedan kanske funktionen fungerar på icke önskvärt sätt och då är det kanske ändå en bugg ;-)

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)