Jag provade installera Windows XP Professional enligt denna guiden men kom inte ens in i installationsprogrammet. Jag har ändrat till booting från CD.
Kan det ha någon betydelse eftersom jag har två cd-rom enheter eller är det att mitt nuvarande operativsystem inte fungerar. Det står bara:
Disk I/O error
Replace the disk, and then press any key
efter ungefär 20 sekunder.
Väldigt konstigt tycker jag. Hoppas på många svar. :OO
Går inte att installera Win XP
18 svar · 576 visningar · startad av svennilsson
Ok, vet inte om det hjälper men kan alltid prova.
I BIOS väljer du,
First boot device: Removable Devices
Second boot device: ATAPI CD-ROM Driv
Third Boot Device: Hard Drive
Välj sedan Exit->Save settings and exit (står nog inte exakt så men ungefär)
Ta ut alla disketter som du kanske har i din diskett station. Sätt in WinXP skivan i den CD spelare som du vill installera från (spelar ingen roll vilken CD spelar du väljer) När du startar datorn nu så kommer (om inget är fel) Windows XP's installations program att starta.
Om du fortfarande får samma fel, prova med den andra Cd spelaren, om det inte fungerar då heller prova med att sätta CD-Rom som "First boot device" i BIOS.
/Viktor
Det är inte så att du missar att trycka på valfri tangent när den texten kommer upp på skärmen va?
Disk I/O error
In i BIOS - Load Default Settings - Save & Exit - Starta om - Installera XP. :)
Hade samma strul i går och en reset av BIOS löste problemet! (Trots att Rikard hade massor med andra bra tips ;) )
Viktor skrev:
Ok, vet inte om det hjälper men kan alltid prova.
I BIOS väljer du,
First boot device: Removable Devices
Second boot device: ATAPI CD-ROM Driv
Third Boot Device: Hard DriveVälj sedan Exit->Save settings and exit (står nog inte exakt så men ungefär)
Ta ut alla disketter som du kanske har i din diskett station. Sätt in WinXP skivan i den CD spelare som du vill installera från (spelar ingen roll vilken CD spelar du väljer) När du startar datorn nu så kommer (om inget är fel) Windows XP's installations program att starta.
Om du fortfarande får samma fel, prova med den andra Cd spelaren, om det inte fungerar då heller prova med att sätta CD-Rom som "First boot device" i BIOS.
/Viktor
Jag provade att ändra CD´n till Secund boot device men det fungerade inte heller men däremot kom ett märkligt meddelande när jag satt in cd´n till den första cd läsaren.
Operatingsystem Not Found
Bire skrev:
Disk I/O error
In i BIOS - Load Default Settings - Save & Exit - Starta om - Installera XP. :)
Hade samma strul i går och en reset av BIOS löste problemet! (Trots att Rikard hade massor med andra bra tips ;) )
Är det en uppdatering av Windows, eller är det en ren XP-installation!!
Om det är en ren kan du gott och väl använda dig av ex. Win 98's startdiskett. och strunta i BOOTABLE CD!!! :e
Om det är en uppdatering, installera ex. Win98, Win95 först, sen kan installera XP:n
Disk I/O error
efter ungefär 20 sekunder.
Det beror på att det är en felaktig Start-diskett, boot-cd!
Hoppas mitt svar hjälper litegranna... om du nu inte redan har lyckats!! :)
Fredde Mannen skrev:
Är det en uppdatering av Windows, eller är det en ren XP-installation!!
Om det är en ren kan du gott och väl använda dig av ex. Win 98's startdiskett. och strunta i BOOTABLE CD!!! :e
Om det är en uppdatering, installera ex. Win98, Win95 först, sen kan installera XP:n
Disk I/O error
efter ungefär 20 sekunder.Det beror på att det är en felaktig Start-diskett, boot-cd!
Hoppas mitt svar hjälper litegranna... om du nu inte redan har lyckats!! :)
Det är en ren XP install cd.
Jag funderade på en sak, kan man inte gå in i dos och skriva i q:/setup.exe (Q = CD-ROM Enhet) så installationen kommer upp?
Har testat göra det också nu men fungerar inte det heller
Q:\i386\winnt
svennilsson skrev:
Bire skrev:
Q:\i386\winnt
Vad menar du med detta inlägg???
Att det är så du installerar XP från en dospromt...
Jo nu kom jag in i installations programmet och den läser in en massa drivrutiner sedan står det "Startar Windows XP" i ca. 1 min sedan så blir det bara helt svart på skärmen. Thats it. x(
Det råkar inte vara så att du har en bränd kopia? :)
Och att det har blivit nåt fel på cd:n? :)
Köp isåfall en riktig Windows CD så löser det sig! :birp
UrMe skrev:
Det råkar inte vara så att du har en bränd kopia? :)
Och att det har blivit nåt fel på cd:n? :)Köp isåfall en riktig Windows CD så löser det sig! :birp
Nej det är ingen bränd men däremot är den ena hårddisken sönder där Windows ME ligger. Det kan ju ha något med det att göra.
Sant låter som en bra gissning :)
UrMe skrev:
Sant låter som en bra gissning :)
Ja jag brukar plåga hårddisken rejält. Så den låter som F**. Till slut så snurrar den inte alls men så startar man om datorn så börjar den igen. :e
Byt så att den fungerande hårddisken blir aktiv, det kan du göra i Fdisk som borde finnas på XP skivan eller på någon start diskett som du kanske har. Efter det så provar du att installera igen. Om den aktiva HD'n/partitionen inte fungerar så kan inte XP boota (starta).
/Viktor
Den är trasig (fungerar inte). Jag ska köpa en ny hårddisk