Någon som vet hur jagska göra för att inaktivera det kommandot när det på nätt sätt låst sej??
jag har kört
cacls mapp /p DATOR\user:F
men det funkar inte på vissa mappar som varit öppna förut!
7 svar · 233 visningar · startad av Gaqzi
Någon som vet hur jagska göra för att inaktivera det kommandot när det på nätt sätt låst sej??
jag har kört
cacls mapp /p DATOR\user:F
men det funkar inte på vissa mappar som varit öppna förut!
ingen som har en aning? ingen w2k/nt admin?
Tror varken det rör sig om ovilja eller okunskap att ingen svarar, men med den felbeskrivning du ger skulle jag imponeras av om någon orkar sätta sig in i ditt problem.
Det underlättar om du skriver en glasklar beskrivning på de steg du utför, vad du hade förväntat dig, samt vad det faktiska resultat blev. Det jag framför allt menar är nog att "...det funkar inte..." inte är en bra beskrivning på vad som gått fel.
hehe,
jag har kört:
cacls mapp /p DATOR\användare:n (tar bort rättiheterna på mappen för den användaren)
och sedan:
cacls mapp /p DATOR\användare:f (ger fullständiga rättighere på mappen för användaren)
fast på vissa mappar funkar det inte, den vägrar återställa mapparna till användaren.
Så det ska nog vara något mer förklarat..
Får du inget felmeddelande alls?
Har du rätt att editera ACL för mapp? Vad visar "cacls mapp"?
Jag skulle prova att ta bort användaren ur ACL med "cacls mapp /r anv" och sedan lägga dit honom igen.
Är det underkataloger med egna ACLar som är problemet? Du vet väl om /T parametern för underkataloger?
hehe =)
Åtkomst nekad felmeddelande.
Och jag ska ha rättigheter för hela burken iochmed att det är min burk, och jag administrerar den.
Hm, att ta bort användare testade jag och det visade bara att ingen ägde mappen längre.. det som kanske är värt att påpeka är att mapparna som "jävlades" är mappar som är gjorda av installationsprogram.
Mapparna va mysql och compaq (jaja, det är en laptop).
och båda skapades av respektive installationsprogram.
likväl ifall jag gör så att bara en användare har rättigheterna till mappen. Kan administratören över nätverket komma åt mapparna när jag stängt av servicen server?
hm, lite mer förklarat.
Jag har gjort en mapp /p user:f och sedan inga fler. sedan har jag stängt av administrativ shares, kan dom då kolla min burk fortfarande? eller finns det ännu mer jag kan göra?