webForumDet fria alternativet

Kopiera dll-trubbel i XP

Windows

27 svar · 780 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Håller på att få ett tokspel..
Har ett nytt program från Bosch som ska in på jobbet, men det funkar inte på min arbetsstation med XP, men däremot utmärkt på Win 98 trots att det enl Bosch i Sverige aldrig varit problem med XP... Dom kan heller inte hjälpa till att få det o funka påstår dom vilket i sig suger fett! :(

Felet är att installationen stannar redan vid kopieringen av filer & då vid samma fil: acgm.dll som skall läggas i c:\windows\system32\
Det kommer upp en sån där ilsken ruta med tysk text som talar om det det helt enkelt inte går! :OO

Min fråga är: Kan det vara nått i XP som gör att den VÄGRAR installera nått öht i system32 eller nått sånt? Nån form av inställning som spökar?
Jag har ju installerat massor med olika program på XP & aldrig varit med om maken...

Ska ta hem skivorna (5st ;) ) & testa på min laptop för att försäkra mig om att det inte är nått unikt fel med burkarna här på jobbet... Men har nån tips så är jag tacksam alltså!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Framgår det nåt om vad det är för fel med filen? Typ att den inte kan hittas eller vad kan det stå?
Du är inloggad med admin-rättigheter va?

Jag är inloggad som admin både i datorn & på nätverket så det ska inte vara nått problem hoppas jag.
Felmeddelandet i form av: skärmdump :)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Har du tänkt på att det kan vara fel på mediet som du installerar ifrån?

Klös skrev:

Har du tänkt på att det kan vara fel på mediet som du installerar ifrån?

Det är inget fel på mediet då den aktuella filen kopieras utan problem vid installation på Win 98...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har inte satt i någon hårdvara i maskinen som kör XP som inte är helt kompatibel med övriga delar va?
Tex. om man har ett minne som inte är helt kompatibelt så kan vissa installationer bete sig på det sättet som du beskriver.

Datorerna i sig är helt omodifierade (2 månader gamla) Compaq Evo D300V...

Ingen hårdvara som inte följde med vid leverans är installerade förutom ett extra 128MB minne Kingston original & det är identiskt som det som sitter monterat från Compaq!

Det finns fö heller inget i Event Viewer som visar på fel vid tidpunkten för installationen....

Inga allvarliga fel i övrigt där heller om nu någon är intresserade! ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

acgm.dll verkar inte vara en MS-fil.

Rikard skrev:

acgm.dll verkar inte vara en MS-fil.

Det kan jag inte säga ett smack om.. Vad betyder isf det?

Finns det några log-filer från installationen?

Vad betyder isf det?
Det kan betyda att du har behörighetsproblem. Jag ser gärna att du verifierar att du verkligen är administratör på den lokala maskinen. Du kan inte vara inloggad som administratör lokalt samtidigt som du är inloggad som administratör på nätverket. Däremot brukar nätverksadministratören vara medlem i den lokala adminstratörsgruppen. Det är det jag skulle jag vilja att du kontrollerar.

Hmm.. Jag är alltså inloggad & medlem i admingruppen på vår NT-domän..

Enda loggen jag kan relatera till installationen:

[Path]
ExportPath=\Bosch\ESItronic\
ProgPath=C:\Programme\Bosch\ESItronic
DataPath=C:\ESI\Auftrag
[Registry]
CompanyName=BOSCH
ProductName=ESI[tronic]
ProductVersion=1.00.000
ProductKey=yourapp.Exe
[Component]
COMP_ESI=1
COMP_PRUEFWERTE=0
COMP_KTS300=0
COMP_KTS300DDS=0
COMP_KTS500=0
COMP_SRCSAVE=1
COMP_EXPORT=1

Nu har jag även testat att logga av NT-domänen & loggat in lokalt på den här datorn som computer administrator & testat installationen, men det blir exakt samma fel & därmed kan vi utesluta att rättigheterna är fel va?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har du kollat skrivskydd ner på den nivåen?
Är det en fil som skall ersättas?

Det är inte en fil som skall ersättas & det går att skapa andra filer där så skrivskyddet är inte problemet.
Det är alltså ett 10-tal andra dll-filer som kopieras innan felmeddelandet till system32 utan bekymmer...

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

(Du vet väl att du kan trycka ctrl-c för att kopiera texten från en messagebox istället för att göra en skärmdump?)

Jag tror inte problemet är själva kopieringen utan det som står lite längre ner i feltexten, nämligen "...SelfReg". Det är säkert en COM-komponent som ska registreras och det misslyckas av någon anledning. Har du filen löst kan du testa att lägga den i system32 och skriva "regsvr32 acgm.dll" från en command-prompt. Går det?

Om det funkar på win98 men inte XP kan det vara någon annan DLL som krävs för att acgm ska kunna laddas. Installera support tools från din WinXP-CD eller http://www.dependencywalker.com/ för att undersöka vad som saknas.

Testade att lägga in den manuellt & det funkade men fick då följande fel vid registreringen: LoadLibrary("acgm.dll") failed - Invalid access to memory location.

Ska testa alt 2 nu :)
Tack så länge!

Om det funkar på win98 men inte XP kan det vara någon annan DLL som krävs för att acgm ska kunna laddas. Installera support tools från din WinXP-CD eller http://www.dependencywalker.com/ för att undersöka vad som saknas.

Synd att jag inte begriper vad jag ska göra bara! :e Hjääälp! :)

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Jag svarar i tvärtom ordning... Med dependncy walker öppnar du filen som ska registreras, dvs "acgm.dll". Då visas i DLL-rutan i fönstret som öppnas alla andra DLL:er som acgm har ett beroende på. Då kan man se om någon av dessa saknas.

Men i ditt fall verkar problemet inte vara detta. (Då hade det stått något i stil med "LoadLibrary("acgm.dll") failed - One of the library files needed to run this application cannot be found")

> Invalid access to memory location
Det här är dåligt. Jag tror att programmet inte är testat med XP och det är helt enkelt en bugg som gör att det inte kan köras på XP.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)