Jag försökte formatera en partition på 68 GB till fat 32 i win 2k. Men efter ett tag så fick jag upp ett error om att disken var för stor.... Klarar inte fat 32 så stora diskar?
fat 32
15 svar · 269 visningar · startad av Coper
okej något skumt då bara....
FAT32 klarar teoretiskt så mycket, dock spärrar Windows 2000, då det är vansine att ha en så stor disk med FAT 32.
Vad är gränsen i Win2k?
Håller helt med om att det är vansinne att ha stora diskar (eller rättare sagt allt på 1 partition) men att spärra det låter konstigt.
/Viktor
Jag har för mig att gränsen ligger på 32GB eller nåt sånt, har aldrig testat eftersom det som stoffe säger är vansinne att ha så stora FAT-diskar. Använd NTFS som är till för det operativsystemet istället.
ja men jag behövde vfat för att komma åt disken från linux....
Du behöver kanske kan dela upp det så att du får runt 30 gb på en FAT32 och resten på NTFS?
hmm jag som ville a en jätte disk.... §e
Linux kan komma åt NTFS diskar.
Det var äldre versioner som inte kunde, men har du en sen version av kernel så skall det inte vara några problem.
redhat 73?
men kan man både läsa och skriva till NTFS från linux????
Viktor:
det är ju inte så dom har spärrat det med vilje, är väl helt enkelt begränsningar i filsystemet.
men kan man både läsa och skriva till NTFS från linux????
Jepp, det går. dock är det väldigt riskfyllt.....
okej för jag har för mig att jag får fel när jag mountar disken i linux....
det är inte bra med en jätt partition om du skulle behöve formatera då färsvinner ju allt du har på disken om du inte har andra partiotioner