min nätverkslärare i w2kServer säger att det är bara 2 st rader i registret som skiljer w2kpro och w2kServer är detta sant?
jag för att min lärarer är den största mytomanen som fins...
Jag vet att detta stämde för NT4. Genom att installera Workstation-versionen och sedan modda till Server, så fick man en ren och fin (nåja) version av NT Server. Kerneln är identisk - det är bara olika parameters som matas in.
Det är ganska stora skillnader, dels att serverversionen stödjer flera processorer, multitaskingen är lite annorlunda bakgrundsprocesser har högre prioritet bla., och minneshanteringen är annorlunda.
Detta är detsamma för NT4 och även W2K.
Så Chainsaw, modda kerneln kanske går, och det kanske ungefär samma effekt, men det är mer än så som skiljer.
Netfeed->Om du ber din nätverkslärare läsa några mer djupgående böcker om W2k, så lär han själv se det, svart på vitt.
ex. Windows NT device driver development av P G Viscarola, där detta förklaras utförligt (iof. riktat mot NT4 men NT5 tas också upp).
...multitaskingen är lite annorlunda bakgrundsprocesser har högre...
Det kan man dock justera i kontrollpanelen för både pro och srv, det är bara default-värden i registry som skiljer pro och srv. Det finns 3 saker man kan ändra:
Om tidskvantum ska vara kort (pro) eller långt (srv). Ett kort tidskvantum är trevligare för applikationer man jobbar interaktivt med i och med att man får en snabbare responstid. Nackdelen är högre overhead för context-switchar, dvs byta mellan olika trådar. En tråd körs default 6 gånger tid på srv än pro.
Fix (srv) eller variabel (pro) scheduleringstid. Om en applikation har ett fönster kan den med variabel tid snabbare scheduleras in för att användaren ska slippa vänta.
Prioritetshöjning av förgrundstrådar. Även detta för att ge bättre respons för ett interaktivt grafiskt program
Jag tror, men är inte säker, att minneshanteringen skiljer sig något både i user- och kernelmode mellan pro och srv. Sen förstås antal processorer som stöds.
Mycket skiljer olika tjänster och konfigurerings-alternativ, det finns massor av fler filer på srv-skivan för alla tjänster. Pro har några få som inte finns på srv, exempelvis för att hantera lokala användare.
Har du läst denna artikel Toonster, verkar inte som man behöver modda NT4 särskilt mycket.
"Not only are the NTS and NTW kernels identical, but in both NT 3.51 and 4.0, whenever a binary file (EXE, DLL, device driver, etc.) is provided with Workstation, the identical file is provided with Server."